Sliding_panel_tab
 
 
Bez_nazwy-4
 
STREFA USŁUG CALISIA.PL
Obecnie dostępne: 8
Btn_kino
Btn_imprezy
Btn_reed
Btn_optyk
Btn_kosmetyczka
Btn_soki
Btn_at
Btn_tooth
Btn_question_mark
 
 
Z KRAJU I ZE ŚWIATA
Kaliska "Strefa Kibica" (29)
Alicja Tchórz Akademicką Mistrzynią Polski! (4)
 
Calisia_-_osiedle_90x_300
 
TURYSTYCZNA OFERTA DNIA
Sharm_el_sheikh_banner
14 dni w hotelu 5* za 1.287 zł/ 1 os. !!!
 
 
 
 
 
 
Profesja_baner
 



 

 
 
POPULARNE TAGI
 
 
 
← Powrót

Co dalej z kaliską starówką? Po debacie wokół rewitalizacji

[mz]
14/04/2011 15:50

Głośne ostatnimi czasy pomysły na zmiany kaliskiego Głównego Rynku i jego najbliższych okolic były głównym tematem wczorajszej debaty w Galerii im. Tarasina. W dyskusji udział wzięli autorzy dwóch koncepcji rewitalizacji kaliskiej starówki oraz przedstawiciele władz. Rozmawiano nie tylko o szczegółach estetycznych, ale także o funkcjach, jaką zmieniona starówka miałaby spełniać.

P1220435_article
 
 
Od lewej: architekci Tadeusz Wiekiera i Łukasz Janowski, moderator dyskusji Tomasz Talar z klubu KP w Kaliszu, Anna Tabaka i Maciej Błachowicz, historycy

Gośćmi zaproszonymi do dyskusji byli: Tadeusz Wiekiera i Łukasz Janowski, architekci i autorzy koncepcji zleconej przez Miasto, Maciej Błachowicz, historyk i pomysłodawca społecznej koncepcji rewitalizacji Głównego Rynku i Anna Tabaka, historyk sztuki, dziennikarka. Władze Kalisza reprezentował wiceprezydent Dariusz Grodziński.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że obecny wygląd kaliskiej starówki i przyległych ulic pozostawia wiele do życzenia. Dariusz Grodziński podkreślił, że to właśnie z licznych głosów krytycznych wzięła się potrzeba stworzenia nowego projektu. Tadeusz Wiekiera dodał, że degradacja Śródmieścia postępuje bardzo szybko i widać konsekwencje powojennych zaniedbań. Architekt podkreślił, że koncepcją powinien być objęty cały teren byłego miasta lokacyjnego, a nie tylko jeden wycinek. – Poddaliśmy się jednak życzeniu inwestora, czyli Miasta – mówił. Maciej Błachowicz dodał, że jego najbardziej interesuje czas, kiedy zobaczymy nową starówkę i jakie są możliwości budżetowe. – Łatwo powiedzieć: rewitalizujmy całe śródmieście. To pójdzie w miliony – argumentował. – Chodzi tylko o to, że każdy architekt ma swoją wizję – ripostował Łukasz Janowski. – _Później może zabraknąć spójnej całości. Projekt może dotyczyć pewnego tylko wycinka z większej koncepcji. _ Błachowicz przypomniał, że dwa wielkie plany rewitalizacyjne Kalisza, z lat 60. i 80. nie doszły do realizacji właśnie ze względu na brak funduszy. – Są miasta, które się zmobilizowały – mówił Tadeusz Wiekiera, odpowiadając na uwagę wiceprezydenta, iż na rewitalizację całego śródmieścia nie ma pieniędzy. – W takim Sieradzu jakoś się udało. Dariusz Grodziński powiedział, że rewitalizacja dlatego obejmuje tylko pewien obszar, żeby była realna do wykonania.

Autorzy obu koncepcji pokrótce zaprezentowali główne założenia swoich wizji. Łukasz Janowski mówił, że przygotowując projekt wraz z Tadeuszem Wiekierą, myśleli przede wszystkim o mieszkańcach. – Nie chcieliśmy tworzyć jakiejś nowej idei rynku – mówił, przypominając że głównej analizie poddali układy komunikacyjne widząc, że przestrzeń okolic Głównego Rynku służy głównie komunikacji. Podkreślił także problem miejsc parkingowych wokół objętej rewitalizacją przestrzeni, bowiem koncepcja zlecona przez władze zakłada całkowite wyłączenie ulic Śródmiejskiej i Zamkowej z ruchu samochodowego, zaś z Główny Rynek miałby być miejscem spotkań kaliszan przy okazji różnych imprez masowych; dlatego spod ratusza miałby zniknąć betonowy podest, ławki oraz klomb. Zakłada się również wykorzystanie podziemi ratuszowych. Janowski mówił również o wykorzystaniu w kaliskiej koncepcji pomysłów sprawdzonych w innych miastach, m.in. fontann podłogowych czy rzeźb miejskich.

Maciej Błachowicz prezentując społeczną koncepcję przygotowaną wspólnie ze studentami Ochrony Dóbr Kultury powiedział, że ktokolwiek będzie przygotowywał projekt, musi uważnie wsłuchać się w głos kaliszan. Koncepcja Błachowicza i studentów obejmuje jedynie Główny Rynek. Wykładowca powiedział, że oglądając pocztówki starego Kalisza, doszedł wraz ze studentami do wniosku, że obecnie przestrzeń wokół ratusza jest “maksymalnie zagracona”. – Patrząc na profesjonalny projekt, również odnieśliśmy takie wrażenie, że tych elementów jest u panów zbyt wiele – mówił Błachowicz. Dlatego studenci wraz z wykładowcą postanowili oczyścić tę przestrzeń i ujednolicić kolor posadzki przed ratuszem celem wydobycia architektury starówki.
Wspominając o kontrowersyjnym klombie, Błachowicz mówił: – Nie wiem, czy klomb wejdzie do ostatecznego projektu. Z naszej strony była to pewna prowokacja. Jak rynek będzie wyglądał z klombem lub bez zobaczymy na wizualizacji przygotowanej z punktu widzenia przechodnia. Nasza jest trochę “oszukana”, bo z góry wszystko wygląda ładnie – przyznał. Jest natomiast pewien, że miasto zdecyduje się na usunięcie zbędnych elementów i ujednolicenie koloru chodnika na Głównym Rynku. Zdaniem historyka, tylko jak największa ilość wizualizacji pozwoli tak władzom, jak i obywatelom określić, jaka koncepcja powinna być zrealizowana. Sam proponuje projekt o charakterze lokalnym, odwołującym się do kaliskiej tożsamości i symboliki, z którą mieszkańcy mogliby się utożsamić – kaliskiego herbu, rzeźby Kalisii lub trębacza czy bursztynu, ogólnie pojętej przeszłości, która zdaniem Błachowicza “jest bezpieczniejsza”. Zdaniem Anny Tabaki w koncepcji architektów jest zbyt dużo zapożyczeń z innych miast. – Powinniśmy odwołać się do dobrej, kaliskiej tradycji – mówiła. – Dlatego bardziej przekonuje mnie pomysł Macieja Błachowicza. Wolę być wciągnięta w grę miejską i poszukiwanie śladów przeszłości tego miasta, niż odnajdywać tutaj kawałek Wrocławia, Warszawy, czy podziemi z Krakowa, bo świetnie się sprzedały.To tylko przykłady – odpowiadał Łukasz Janowski. – Równie dobrze możemy uznać, że Kraków też ściągnął pomysł z podziemiami, np. z Paryża.Chodzi o to, żeby nie wprowadzać wszystkiego na raz – dodała Tabaka, zaś wiceprezydent dodał, że w koncepcji architektów brakuje mu “staromiejskiego ducha”.

Rozmawiano również o zagospodarowaniu tyłów ratusza. Te, zdaniem kaliszan, którzy bardzo licznie przybyli na debatę, nie należą do najciekawszych, straszą turystów pustką i dlatego wymagają uwagi projektantów. Tutaj również pojawiły się różnice. – To miejsce można przeznaczyć na wystawy czasowe – mówił Łukasz Janowski. – Moim zdaniem niepotrzebnie zasłoniliście tylną ścianę budynku – odpowiadał Maciej Błachowicz.

Sens rewitalizacji to przede wszystkim określenie funkcji Głównego Rynku jako przestrzeni dla mieszkańców, turystów i imprez plenerowych. – Jeżeli uwolnimy przestrzeń, aby organizować np. La Stradę, to może okazać się, że przez pozostałe trzysta kilkadziesiąt dni będzie wiało tam nudą – argumentował wiceprezydent. Anna Tabaka dodała, że obawia się tego, iż pusta przestrzeń będzie kusić. – Prędzej czy później ktoś tam postawi – mówiła. – Trzeba być uważnym, bo możemy za kilka lat od rewitalizacji wracać do klombu. Tadeusz Wiekiera podkreślił, że skala kaliskiego rynku jest naprawdę mała i dlatego w jego koncepcji monumentalny ratusz znajduje się na czystej powierzchni. Powrócił także problem nie tylko klombu, który ewentualnie mógłby blokować organizację większych imprez pod ratuszem, ale i ogródków piwnych. Te, według obu pomysłów, miałyby być przeniesione spod ratusza w wyloty ulic graniczących z Głównym Rynkiem.
Na tym jednak sprawa się nie kończy. Główny Rynek żyje dzięki ludziom. Zdaniem przewodniczącego Rady Miejskiej Grzegorza Sapińskiego, który również był obecny na sali, należy zastanowić się, co powinno się dziać pod ratuszem, który byłby punktem na dłuższej trasie. – Czy chcemy, żeby ludzie wchodzili na rynek i tam coś się działo – pytał. – Czy też może zamykamy o 22:00 ogródki piwne, bo mieszkańcy ich nie chcą.
- Jeśli ktoś mieszka w centrum, musi liczyć się z tym, że tam dzień trwa dłużej – padło z sali.
- Ja jestem za tym, żeby miasto tętniło życiem – dodał Błachowicz.
Dużo czasu poświęcono również na omówienie kwestii wyłączenia Śródmiejskiej i Zamkowej z ruchu kołowego. Z sali padły głosy krytyki, że jakoby takie rozwiązanie przyczyniłoby się do upadku handlu w tej części miasta, a w konsekwencji do zupełnego wymarcia ruchu w okolicach Ratusza. – Właściciele sklepów i ich pracownicy sami tam parkują, blokując dostęp klientom – ripostował Wiekiera. Zdaniem Macieja Błachowicza podjęcie decyzji o wyłączeniu ruchu w centrum jest bardzo ryzykowne i jego zdaniem każdy mieszkaniec powinien móc swobodnie dojechać do własnego domu i pod nim zaparkować. – Tylko potężny, ogólnopolski konkurs urbanistyczny mógłby pomóc nam rozwiązać te problemy – dodał.

Na koniec jako przestroga powrócił temat fontanny “Nastroje”, koronnego przykładu nieudanej miejskiej realizacji. – Ta fontanna ma ze dwa czy trzy lata, a bardzo się zestarzała – mówiła Anna Tabaka. – Teraz dopiero widać, jak bardzo była nie do przyjęcia. Jej zdaniem chodzi właśnie o wypracowanie takiego projektu, który zawsze będzie się bronić. Tadeusz Wiekiera dodał, że należy obrać jasny kierunek i odważnie iść dalej. – Nie możemy tego do końca zagadać – mówił. Dyskutanci zgodzili się, że nad projektem rewitalizacji powinno współpracować wiele środowisk.



Tagi:  rewitalizacja, debata, kalisz



P1220435_thumbnail2
P1220428_thumbnail2
P1220437_thumbnail2
P1220441_thumbnail2
P1220445_thumbnail2

 
k-man 14/04/2011 16:21

Słowa i słowa. Mam nadzieję, że przejdą w czyny. Możliwe, że przy okazji zrodzi nam się obywatelski Kalisz. Tak, że kaliszanie będą wspólodpowiedzialni za to co się dzieje w Kaliszu.

Vote_for Vote_against
14/04/2011 17:10

Masz rację czekam za obywatelskim kaliszem a nie pustymi słowami porozmawiajmy o kulturze, sporcie, itp. Czekamy na rozpisanie konkursu i do przodu

Vote_for Vote_against
Marcin 14/04/2011 17:29

Nie ma to jak anonimowe hieny, które łażą po Kaliszu i szukają padliny. Tak – lepiej byłoby w ogóle nie odzywać się i przyklepać wszystko to, co wychodzi od urzędników. To także z moich pieniędzy ma być odnawiana Starówka i chcę mieć wpływ na ich wykorzystanie!

Vote_for Vote_against
do Marcina 14/04/2011 17:51

Przecież żaden z powyższych komentarzy nie jest negatywny. Przeciwnie, postulowanie za narodzeniem się społeczeństwa obywatelskiego to wielki krok. Mówi się, że taka mamy złą młodzież, a my czynnie uczestniczymy w życiu społecznym. Bardziej niż kiedykolwiek w historii i nie potrzebujemy do tego wojen ani zaborców. Chyba jest się z czego cieszyć. Mam nadzieję, że i władze to zrozumieją.

Vote_for Vote_against
Alix 14/04/2011 17:56

Dobry tekst, dodam tylko, że autorami koncepcji pod kierownictwem mgr M. Błachowicza i A. Tabaki, byli: Mateusz Halak, Sebastian Wielgosz, Grzegorz Sradomski i Wojciech Borowski a wskazówek udzieliła dr Ewa Goździewicz, urbanistka. Warto pamiętać o ogromnym społecznym zaangażowaniu tych osób.

Vote_for Vote_against
14/04/2011 18:22

“wykładowca powiedział, że oglądając pocztówki starego Kalisza, doszedł wraz ze studentami do wniosku, że obecnie przestrzeń wokół ratusza jest maksymalnie zagracona. "

Otoz nie wszyscy studenci są za, wiec czemu ktos klamie? Rzekomi studenci sa nakrecani przez wykladowce, sami raczej zdania nie maja a juz pani Alix to zaraz mowe dziekczynna walnie na temat dzielnego przywodcy!
Nie nalezy sie cieszyc spoleczna praca 5 osob, ale plakac, ze na kolejne kilka lat zatrzymano rewitalizacje na kaliskim rynku. Wiele miast i miasteczek ma to juz za soba i nikt nie narzeka. Nie bedziemy Paryzem ani Krakowem (kto przy zdrowych zmyslach smie porownac te miasta z Kaliszem?), wiec przesada w szukaniu tutaj czegos wyjatkowego, chodzi o to, zeby bylo przyjaznie dla kaliszan, a o nich – mimo calego paplania – nikt nie mysli i ma gdzies! Dziekuje za uwage.

Vote_for Vote_against
d 14/04/2011 18:58

ale tlumy na tej debacie, dyskutuja miedzy soba tylko strony! Prawdziwi kaliszanie o tej porze pracuja albo spedzaja czas z rodzina, bo maja na utrzymaniu dzieci i nie stac ich wolny czas, i paplanine o niczym.

Vote_for Vote_against
P. 14/04/2011 19:13

Lepiej dążyć do Paryża i Krakowa niż do miasteczek!

Vote_for Vote_against
14/04/2011 19:45

Lepiej byc realista niz zyc zludzeniami i nie miec nic.

Vote_for Vote_against
do d 14/04/2011 19:56

no to współczuję “prawdziwym Kaliszanom”, że nie mają wolnego czasu. W takim razie po co im starówka :)

Vote_for Vote_against
do d 14/04/2011 19:56

no to współczuję “prawdziwym Kaliszanom”, że nie mają wolnego czasu. W takim razie po co im starówka :)

Vote_for Vote_against
mały kaliszanin 14/04/2011 20:44

Te miasta: Wałbrzych, Jelenia Góra, Głogów, Bolesławiec, Świdnica, Sieradz już są po rewitalizacji a Kaliscy Włodarze dopiero zlecili przygotowanie wizualizacji, ale jak to mówią, lepiej późno niż wcale. Tylko brakuje mi choćby przybliżonej daty realizacji tego założenia!
Pozdrowienia dla Pana Macieja za zaangażowanie.

Vote_for Vote_against
jom 14/04/2011 21:08

spójrzcie na fotki, na pana G, to nawet nie trzeba tam być i słuchać, bo to od razu widać, że ten człowiek nie słucha, nie potrafi słuchać! jest ignorantem i nie obchodzi go zdanie innych

czy się mylę? proszę o opinię

Vote_for Vote_against
Zenon Zadbajczyk 14/04/2011 21:39

Kaliszanie rzeczywiście mają mało czasu na dyskusje (niezbyt nagłośnione spotkanie). W Kaliszu ma się dobrze żyć władzy, nie mieszkańcom. Zamiast rewitalizacji rynku będą kolejne markety (Amber, Koszary Godebskiego). Pan G. ma gotowe rozwiązania na palące problemy miasta, bo zna się na wszystkim :)

Vote_for Vote_against
k-man 14/04/2011 22:46

Marcin przecież napisałem, że to spotaknie budzi we mnie nadzieję, że kaliszanie poczuja sie odpowiedzialni za los miasta w którym żyją.
Do anonima który napisał, że Kalisz nie jest w niczym wyjątkowy. No cóż, kazde miejsce na świecie jest wyjątkowe w tym i Kalisz. Nie musisz znac całej historii tego miasta, ale powinieneś, że to własnie kaliska starówka jest unikatem na skale Polski. To Kalisz był pierwowzorem, a jednocześnie szkołą dla polskich urbanistów i architeków, którzy po zniszczeniach II w.sw. mieli pełne ręce roboty. Tak, że jak widzisz Kalisz wraz, ze swoja starówką jest wyjątkowy. Tylko najpierw trzeba trochę poczytać, aby zbarać głos.

Vote_for Vote_against
14/04/2011 23:01

Skonczylem historie sztuki, wiec niepotrzebna ironia o braku oczytania. Jakos w Krakowie nikt ze znanych autorytetow nie wymienia Kalisza w swoich wykladach, bo to tylko nasza lokalna sciema o jego rzekomych najstarszych korzeniach i innymi bredniami o wzorowaniu sie na nim. To prowincja, ktora chcialaby byc wielkim miastem, ale nigdy nie bedzie, bo nic tu po jakiejkolwiek dawnej swienosci nie zostalo. Zycie mitami swiadczy o niezaradnosci niektorych osob, braku mozliwosci realizowania sie w innej pozytecznej dziedzinie. Szukanie na sile atrakcji w Kaliszu to walka z wiatrakami. Kler i tak bedzie promowal Kalisie jako miasto Jana Pawla II (a byl tu tylko raz) oraz kult sw. Jozefa, a miasto – rzecz jasna – to popiera.

Vote_for Vote_against
k-man 15/04/2011 00:02

A gdzie ja pisałem o micie najstarszego miasta w Polsce. Pisałem o odbudowie Kalisza po zniszczeniach 1914r. Kalisz zyskał wtedy nie tylko wyjątkową starówkę, ale stał sie polem doświadczalnym dla naszych arch. i urbanistów. To są rzeczy oczywiste. Kraków jest bardziej zadufany w sobie niż Warszawa :). Na dodatek żyje swą wielką przeszłością, znacznie bardziej niż Kalisz. Zdania nie zmienię, bo nie mam takich powodów. Nigdy nie bylismy pod względem zamożności czy liczebności na podium, że tak to ujmę. Mimo to działy sie tu bardzo ważne rzeczy dla historii Polski i Wielkopolski. To mówią fakty, bez względu co mówią panowie w Krakowie. A co do antycznej Kalisii, jakoś jeszcze nikt tego mitu nie obalił ;). A wręcz przeciwnie, najnowsze doniesienia o celtach(mennica) i ich osadnictwie mogą jedynie być dodatkowym atutem w dyskusji. Mogę wspomnieć prof. Buko, czy prof. Samonowicza, którzy o Kaliszu którzy uważają Kalisz za jedno z najważniejszych miast w histroii Polski. Taka mała przeciwaga dla Krakowa :) Przepraszam, że napisałem tyle nie na temat. Kończę.

Vote_for Vote_against
k-man 15/04/2011 00:06

Oczywiście powinno być, którzy Kalisz uważają za jedno z najważniejszych miast w historii Polski.

Vote_for Vote_against
M.B. 15/04/2011 01:51

Kraków ceni sobie Kalisz byłem na wykładzie poświęconym rewitalizacji miast i była tam mowa o odbudowie Kalisza po 1914 roku. Poza tym w Sukiennicach wisi ładny herb naszego grodu i to na bardzo eksponowanym miejscu.

Vote_for Vote_against
andre 15/04/2011 07:27

Ograniczyć tego typu debaty czy ustalenia tylko do osób kompetentnych, bo w przypadku ogólno dostępnych debat, nie zaczniemy tego nigdy realizować.Kto z mieszkańców chciał, mógł bez przeszkód się na ten temat już wypowiedzieć.

Vote_for Vote_against
Marcin 15/04/2011 07:32

Przepraszam k-man, moje słowa odnosiły się bardziej do wypowiedzi pod poprzednimi artykułami. Czytałem wcześniejsze notki i miałem otwartych kilka okienek. I stąd ten komentarz akurat tutaj. Jak najbardziej jestem za pomysłem udziału kaliszan w tym, co się w naszym mieście ma zmieniać. Pozdrawiam!

Vote_for Vote_against
k-man 15/04/2011 08:05

Nie ma sprawy Marcin :)
Mimo, ze debate uważam za bardzo ważną, to zgadzam się z Andre. Rola mieszkańców powinna głównie skupic się na wymuszeniu na lokalnych władzach przeprowadzenia ogólopolskiego konkursu. Konkursu któru nie zaprzepaści wielkiego dorobku polskiejej arch. i urbanistyki z 1914r. który lokuje Kalisz wsród najpiękniejszych miast w Polsce.

Vote_for Vote_against
15/04/2011 09:43

pan G i pan S to najwięksi ignoranci jakich kalisz widział. Pan g to może mi w aucie olej wymienić, a pan s to nie wiem co mógłby zrobić, chyba tylko okna umyć …

Vote_for Vote_against
do anonima 15/04/2011 09:58

I po co te złośliwości? A nie lepiej razem działać dla naszego miasta? Może dzięki tej debacie i w ogóle – zaangażowaniu kaliskich społeczników, także włodarze częściej będą zwracać się do kaliszan. W czasie debaty M. Błochowicz wyraził chęć pomocy ze swojej dziedziny, jaką jest historia – i niech ta pomoc będzie wykorzystana!!!

Vote_for Vote_against
miłośnik Kalisza 15/04/2011 12:02

Jest ściana wodna we Wrocławiu ale mają pomnik hr Fredry, a my brzydki Asnyka i Konopnickiej,no i Jana Pawła-śliczny.Zróbmy też piękne pomniki Pias-tom, wielkie na koniach. Niech turyści mają się gdzie fotografować. Główny Rynek-takie puste słowo może przemianować na plac Mieszka III lub jego synów…a Zawodzie…?!Inna bajka to jest…

Vote_for Vote_against
Rytwin 15/04/2011 16:04

Piękny początek rzeczy, oby udało się dokonać wielkiego dzieła odnowienia Głównego Rynku.

Vote_for Vote_against
do anonima 17/04/2011 07:06

żeby wymienic dobrze olej w aucie trzeba byc po technikum samochodowym a nie po liceum zawodowym!

Vote_for Vote_against
mega 24/04/2011 13:52

A co z prywatnymi właścicielami kamienić, którzy pozbyli się lokatorów, a teraz aż żal patrzeć w okna, w których brak szyb, na balkonach rosną krzaki. Wystarczy popatrzeć na kamienicę na Rossmanem. Gdzie są władze miasta?? Nie ma na to prawa??

Vote_for Vote_against
Montgomery mortgage solutions 04/05/2011 11:17

it is very nice post to in this article……….

Vote_for Vote_against
miłośnik Kalisza 13/05/2011 16:23

Komu WSK daje w łapę, skoro mogą bez przerwy zatruwać rzekę Prosnę toksycznym śmierdzącym błotem i nikt nie reaguje?

Vote_for Vote_against
 

Drogi Użytkowniku Portalu Calisia.pl! Zanim opublikujesz komentarz POMYŚL, czy jest on rzeczowy w kontekście artykułu, pod którym chcesz go zamieścić! Czy nie obrażasz kogoś lub nie naruszasz dóbr osobowych innych ludzi? Pamiętaj, że nawet w Sieci nie jesteś anonimowy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu, za treść których Calisia.pl nie ponosi odpowiedzialności. Portal zastrzega sobie prawo do usuwania obraźliwych wpisów. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie prawo lub dobre obyczaje, zawiadom nas o tym.




(max. 70 znaków)


Walczymy ze spamem w komentarzach. Spam generują roboty. Odpowiedź na poniższe pytanie przekonuje nas że nie jesteś robotem, tylko kochanym czytelnikiem Calisia.pl

Który mamy rok? (cztery cyfry)

 
Tę odpowiedź pozostaw pustą:

 
Publikacja komentarza oznacza akceptację regulaminu Calisia.pl


← Powrót