Dlaczego na kaliskich skrzyżowaniach są kamery?

2014-11-26 07:00:00 redakcja

Jakiś czas temu mieszkańców Kalisza zainteresowały żółte kamery, które pojawiły się na niektórych skrzyżowaniach. Jak wiadomo, kamery te zostały zainstalowane w ramach realizacji projektu „Budowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym w Kaliszu etap 1” i służą rejestracji wykroczeń drogowych takich jak np. przejazd na czerwonym świetle. Co bardziej uważni obserwatorzy mogą zauważyć, iż na skrzyżowaniach a także pomiędzy nimi pojawiły się również inne urządzenia. O tym czemu one służą i jak będą służyć mieszkańcom Kalisza opowiada Członek Zarządu Grupa UTI Polska – firmy, która realizuje ww. projekt – Pan Adam Kruczek.

Panie Adamie, na czym polega instalowany właśnie w Kaliszu system ZSZRD? Mieszkańców trochę zaniepokoiły żółte kamery na skrzyżowaniach, czy słusznie?

Żółte kamery na skrzyżowaniach faktycznie rzucają się w oczy i nie dziwię się, że wzbudzają zainteresowanie. Ich celem jest rejestracja pojazdów przekraczających skrzyżowania na czerwonym świetle. Osoby, które jeżdżą bezpiecznie i przepisowo nie mają się czego obawiać. Podobnie jest z odcinkowymi pomiarami prędkości, które również będą działać w ramach uruchamianego systemu. Wszyscy dobrze wiemy, że nadmierna prędkość stanowi ogromne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu, szczególnie w obszarze zabudowanym, gdzie poszkodowanymi są również przechodnie.
Na podstawie analiz zdarzeń w ruchu z ostatnich kilku lat, w miejscach gdzie najczęściej dochodziło do łamania przepisów ruchu drogowego zostaną postawione bramownice z kamerami rejestrującymi średnią prędkość przejazdu. Jesteśmy przekonani, że zwiększy to bezpieczeństwo na kaliskich drogach.
Niemniej te dwa podsystemy stanowią zaledwie część systemu ZSZRD. System jest znacznie bardziej skomplikowany.

Zatem jakie inne elementy systemu zasługują jeszcze na uwagę?

Przede wszystkim na 23 skrzyżowaniach wymieniono konstrukcje wsporcze i sygnalizatory. Zastosowano nowoczesne, energooszczędne lampy LED. Wydaje się, że to tylko kilka lamp, lecz w skali miasta te oszczędności są znaczące. Ponadto sygnalizacja została skoordynowana w taki sposób, aby upłynnić ruch w mieście. Zmiany te można już zaobserwować na ciągu niektórych ulic, gdzie przy przepisowej jeździe (nie więcej niż 50km/h) mamy tzw. „zieloną falę”. Należy pamiętać, że płynna jazda jest kluczem do oszczędzania paliwa, ale także ogranicza negatywny wpływ na środowisko.

W tej chwili system jest w fazie finalnego wdrożenia i pełne korzyści z koordynacji sygnalizacji świetlnej będzie można odczuć po przeprowadzeniu odpowiednich testów i zakończeniu projektu. Badania pokazują, że płynność ruchu może się zwiększyć nawet o 30%!

Faktycznie, na skrzyżowaniach widać już nowe sygnalizatory. Nawierzchnia też została wyremontowana – to jest duży plus. Ja jednak wrócę do kamer. Na skrzyżowaniach, obok żółtych kamer pojawiły się też białe kamery – czy one również służą rejestracji wykroczeń drogowych?

Nie, wspomniane tu kamery służą innym celom. Kamery te są elementem podsystemu monitorowania 23 skrzyżowań. Nie trzeba chyba szczegółowo opisywać, iż taka rejestracja zdarzeń jest korzystna dla kierowców, nie tylko w przypadku odtworzenia przebiegu ewentualnej kolizji, ale również skraca czas reakcji poszczególnych służb na niebezpieczne wydarzenia.
Warto zaznaczyć, iż w ramach systemu powstało CENTRUM STEROWANIA RUCHEM, gdzie w czasie rzeczywistym można oglądać obrazy ze skrzyżowań. Dodatkowo, system monitoringu może być w późniejszym terminie połączony z system monitoringu Straży Miejskiej, co znacznie zwiększy obszar obserwacyjny. Dodam tylko, iż w Centrum Sterownia Ruchem pracownicy ZDM Kalisz na bieżąco będą mogli również obserwować prace sygnalizatorów i w sytuacjach awaryjnych zdalnie zmieniać ich tryb pracy.

Czy mieszkańcy będą mieli dostęp do informacji zbieranych przez wspomniany system?

Na specjalnej stronie internetowej wyświetlana będzie mapa sytuacyjna, informująca internautów za pomocą kolorów o aktualnej średniej prędkości przejazdu odcinków dróg, zatorach, natężeniach ruchu drogowego na poszczególnych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Informacje te będą również dostępne do wyświetlania za pomocą systemu RDS przez lokalną stację radiową.

Czy takie systemy działają już w innych miastach? Jeżeli tak to gdzie i jak się sprawdzają?

Systemy Zarządzania Ruchem wciąż są pewną nowością w Polsce, choć
coraz więcej miast wdraża takie rozwiązania (np.Wrocław, Poznań, Olsztyn, Rzeszów, Legnica, Lublin). Do tej pory wspomniane systemy były jedynie domeną dużych miast (Warszawa, Poznań), które sukcesywnie rozszerzają ten system, co wskazuje, że takie rozwiązania są skuteczne. Powoli podobne systemy, z uwagi na duże nasilenie ruchu samochodowego, wprowadzane są również w średnich miastach.

Należy zaznaczyć, iż Kalisz – jako miasto średniej wielkości – ma bardzo wysoki wskaźnik zarejestrowanych pojazdów na 1000 mieszkańców tj. ok 680, podczas gdy Poznań ok. 720. Zasadność wprowadzenia systemu zarządzania ruchem jest więc olbrzymia. Przypominam, że jest to pierwszy etap projektu.
A w tym miejscu warto zaznaczyć, iż w ramach systemu zainstalowany zostanie podsystem zliczania pojazdów z podziałem na kategorie, co będzie stanowiło świetny punkt wyjścia do realnej analizy ruchu kołowego w mieście i zaplanowania działań na kolejne lata.

Czy system w jakiś sposób zmniejszy również uciążliwość ruchu tranzytowego w Kaliszu?

W systemie przewidziano system ważenia pojazdów ciężarowych w ruchu. Celem tego systemu będzie wychwycenie tzw. pojazdów przeciążonych. Przeciążone samochody ciężarowe mają destrukcyjny wpływ na nawierzchnię drogi, ale również stanowią ogromne zagrożenie dla ruchu. Przeciążony samochód zachowuje się zupełnie inaczej podczas manewru hamowania czy pokonywania łuku drogi. Dlatego w ramach naszego systemu, na drogach wylotowych w stronę Ostrowa Wlkp. zainstalowane zostaną dwie wagi preselekcyjne ze specjalnymi czujnikami wbudowanymi w jezdnię, dzięki którym system zarejestruje informacje o nacisku każdej z osi pojazdu. Dodatkowa kamera, umieszczona nad jezdnią, zrobi zdjęcie tablicy rejestracyjnej pojazdu. Dane trafią do Inspekcji Transportu Drogowego, która zatrzyma przeciążoną ciężarówkę i skieruje ją na stanowisko z wagą stacjonarną, gdzie po dokładnym zważeniu pojazdu, pojazd będzie musiał być przeładowany, a kierowca ukarany za taką jazdę.

Jakie jeszcze korzyści mieszkańcy Kalisza będą mieć z zainstalowanego Systemu?

Tak jak wspominałem wcześniej, ZSZRD składa się z wielu podsystemów. Jeden z nich to rejestracja pojazdów poszukiwanych. Kamery zlokalizowane na niektórych skrzyżowaniach mogą wychwytywać tablice rejestracyjne pojazdów zarejestrowanych w bazie danych jako pojazdy poszukiwane, np. skradzione.

Myślę, że ciekawym elementem będą tablice zmiennej treści, które zostaną zainstalowane na wlotach od strony Ostrowa Wlkp. Takie tablice to dodatkowy sposób szybkiego przekazywania informacji dla kierowców – będą na nich wyświetlane najważniejsze informacje o ruchu drogowym np. informacja o utrudnieniach. Kiedy mowa o utrudnieniach w ruchu, chciałbym w tym miejscu, w imieniu Grupa UTI Polska podziękować mieszkańcom Kalisza za wyrozumiałość i przeprosić ich za utrudnienia w tymże ruchu, jakich doświadczali w ciągu ostatnich miesięcy.

Niestety, nie da się wyremontować nawierzchni dróg bez takich komplikacji. Pragnę zaznaczyć, że główne roboty drogowe i elektryczne realizowane w ramach naszego projektu zostały już zakończone. Pozostają nam oczywiście drobne prace porządkowe jak np. naprawa naruszonej nawierzchni chodników oraz prace nad sercem systemu, czyli integracją oprogramowania. Mam nadzieję, że już wkrótce mieszkańcy Kalisza będą mogli docenić działanie całości systemu.

Adam Kruczek – Członek Zarządu Grupa UTI Polska

Dziękujemy za rozmowę.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować