Jaka Niecała?

2015-05-20 14:12:00 Arkadiusz Pacholski

Pięć kaliskich organizacji pozarządowych protestuje przeciw pomysłowi, by ulicę Niecałą przerobić w kłopotliwy dla jej mieszkańców i pozostałych kaliszan skansen. Zgodnie z planami Zarządu Dróg Miejskich po remoncie chodnik na tejże ulicy będzie zrobiony z płyt chodnikowych przeplatanych granitową kostką, a jezdnia – kierowcy pewnie nie uwierzą – wyłącznie z takiej kostki. Tak jak to ma miejsce na przykład na Moście Kamiennym.

Szczegółowe powody naszego sprzeciwu zawiera zamieszczony poniżej list, jaki napisaliśmy w tej sprawie 6 maja do prezydenta Sapińskiego. Wyjaśniam, że do zapowiedzianego w liście spotkania z mieszkańcami jeszcze nie doszło, ale postaramy się jak najszybciej je zorganizować.

Sz. P. Grzegorz Sapiński,
Prezydent Miasta Kalisza

W imieniu naszych organizacji zmuszeni jesteśmy zdecydowanie zaprotestować przeciw przebudowie ulicy Niecałej według projektu Michała Bartosika i Pracowni AMB. W szczególności sprzeciwiamy się, by nawierzchnia jezdni została zbudowana z kostki, a chodniki z płyt chodnikowych przeplatanych kostką. Sprzeciwiamy się również, by płyty chodnikowe były zrobione z granitu.

Postulujemy natomiast, aby:

1. Powierzchnia jezdni i chodnika zbudowana została z asfaltu, ewentualnie – szerokich płyt chodnikowych, przy czym w wypadku wybrania tej drugiej opcji płyty te powinny posiadać odpowiednią grubość. Można też pozostać przy rozwiązaniu obecnym, to znaczy część dla pieszych zbudować z płyt chodnikowych, a jezdnię z asfaltu.
2. Niezależnie od materiałów, z jakich powstanie nawierzchnia jezdni i chodników, zostały one usytuowane na tym samym poziomie.
3. Po wschodniej części ulicy wzdłuż linii wyznaczonej przez latarnie, a po zachodniej stronie ulicy wzdłuż linii wyznaczanej obecnie przez krawężnik, umieszczone zostały słupki uniemożliwiające przekraczanie tychże linii przez samochody.
4. Została dokonana zmiana w organizacji ruchu na całej długości ulicy Niecałej poprzez ustanowienie jej strefą zamieszkania.

Uzasadnienie:
1. Zgodnie z trendami wypracowanymi przez najlepszych światowych architektów, urbanistów, projektantów infrastruktury miejskiej, miejskich planistów i plastyków, sprawdzonymi w praktyce w najnowocześniejszych i najwygodniejszych do mieszkania miastach świata, kostka n i e n a d a j e s i ę do budowy nawierzchni jezdni i chodników. Nie ma przy tym żadnego praktycznego znaczenia ani jej wielkość, ani kształt, ani stopień gładkości powierzchni, ani materiał, z jakiego została wyprodukowana. Kostka w charakterze nawierzchni nie ma żadnych zalet, a jedynie same wady:

a. Niszczy opony samochodów i rowerów oraz podeszwy butów, a także uszkadza obcasy.
b. Wprowadza samochód i rower w bardzo duże drgania, wskutek czego naraża kierowcę i pasażerów auta oraz rowerzystę na nieznośny dyskomfort i wpływa negatywnie na stawy.
c. Drgania spowodowane przez jadący po niej samochód przenoszą się niekiedy na stojące wzdłuż ulicy domy i zwłaszcza w przypadku starych budynków – a takie mamy na Niecałej – mogą powodować rysowanie się ścian.
d. Wprowadza w drgania wózki z małymi dziećmi, w czego rezultacie dzieci te budzą się ze snu.
e. W efekcie wprowadzenia samochodu w drgania generuje bardzo wysoki hałas, stanowiący dyskomfort nawet dla pasażerów auta, nie wspominając o pieszych i rowerzystach, a także o mieszkańcach okolicznych domów.
f. W przypadku pieszych wywiera nieprzyjemny nacisk na stopy, zwłaszcza dokuczliwy dla osób starszych oraz młodzieży noszącej tenisówki. Kobietom utrudnia poruszanie się w butach na obcasach.
g. Szybko ulega odkształceniom, zapada się lub wybrzusza – zwłaszcza w miejscach, w których musiano ją chwilowo zdjąć, by dostać się do znajdujących się pod ziemią rur, przewodów i innych instalacji.
h. Jest nagminnie wydłubywana dla zabawy przez dzieci oraz kradziona, w czego efekcie w nawierzchni powstają niekiedy bardzo duże dziury. Dziury takie, niewidoczne po zmroku lub ukryte pod kałużami, stanowią duże niebezpieczeństwo dla pieszych, a zwłaszcza dla rowerzystów.
i. Trudno ją odśnieżać.

Generalnie, użycie kostki do zbudowania nawierzchni jezdni i chodników s p o w o d u j e z n a c z ą c y s p a d e k j a k o ś c i ż y c i a mieszkańców Niecałej oraz innych osób przemieszczających się tą ulicą. Pozwalamy sobie w tym momencie przypomnieć, że wszystkie strategie rozwoju przyjęte przez kaliskie władze samorządowe w ostatnich latach jednoznacznie zobowiązują je do systematycznego p o d w y ż s z a n i a j a k o ś c i ż y c i a mieszkańców naszego miasta. Członkowie obecnej koalicji, z Panem Prezydentem na czele, obiecali to również w trakcie zeszłorocznej kampanii wyborczej.

Wszystkie wskazane tu wady posiada również chodnik z płyt chodnikowych przeplatanych kostką, o czym łatwo można się przekonać, przechodząc ulicą Parczewskiego. Przeplatanie takie oraz komponowanie na chodniku przeróżnych wzorów poprzez budowanie go z kilku rodzajów materiałów to nie tylko przejaw prowincjonalnego gustu estetycznego, ale również rezultat całkowitego pomieszania hierarchii funkcji chodnika. Trudno przecież zaprzeczyć, że chodnik przede wszystkim służy do przemieszczania się pieszych, musi zatem w pierwszym względzie b y ć w y g o d n y. Owszem, powinien też być ładny, ale funkcja estetyczna chodnika nie może być ważniejsza od jego funkcji praktycznej.

Co do pomysłu, by chodniki na ulicy Niecałej zbudować częściowo z płyt chodnikowych z naturalnego granitu, również uważamy takie rozwiązanie za niewłaściwe i – z powodu bardzo wysokiej ceny naturalnych płyt granitowych – generujące niepotrzebnie bardzo wysokie koszta. Błyszcząca płyta granitowa pasuje dobrze do równie błyszczącego wnętrza galerii handlowej, a w przypadku ulicy – do ulic o wyjątkowo ekskluzywnej architekturze, takich paryskie Pola Elizejskie. Położona na uliczce o skromnej architekturze da groteskowy efekt, zwany popularnie goździkiem wpiętym w klapę kożucha. Jeśli zatem władze Miasta Kalisza zdecydują się zbudować nawierzchnię chodników na Niecałej z płyt chodnikowych, powinny to być płyty betonowe. Na rynku znajduje się spory asortyment takich płyt, bardzo dobrej jakości. Z góry lojalnie uprzedzamy, że odrzucenie z góry naszych postulatów pod pozorem, że remont Niecałej już się rozpoczął, spotka się z naszym zdecydowanym sprzeciwem, i że jeśli będzie trzeba, użyjemy wszelkich dopuszczalnych prawem środków, by do inwestycji w zaplanowanym kształcie nie dopuścić. Nie może być tak, że odpowiedzialne za przebudowę ulic agendy Urzędu Miejskiego akceptują projekt niezgodny z duchem nowoczesnego planowania przestrzeni miejskiej, a później odmawiają jego zmiany, zasłaniając się terminami, podpisanymi kontraktami itp. Komfort mieszkańców Kalisza jest bez porównania ważniejszy od wygody ratuszowych urzędników. Zwracamy uwagę, że cała ta niewątpliwie przykra i kłopotliwa dla Urzędu Miejskiego, także dla Pana Prezydenta, sytuacja, nie miałaby miejsca, gdyby Miasto Kalisz posiadało jednolite standardy techniczne i estetyczne dla infrastruktury ulicznej oraz innych elementów przestrzeni wspólnej. Standardy takie powinien wypracować jak najszybciej Zespół Roboczy ds. Rewitalizacji, który pod przewodnictwem p. Krzysztofa Zientala zbierze się po raz pierwszy w środę 13 maja o g. 12 na swym organizacyjnym spotkaniu. Opracowanie takich standardów zajmie jednak jakiś czas. Dlatego apelujemy do Pana Prezydenta, by już teraz zobowiązał Pan dyrekcję Zarządu Dróg Miejskich, by poczynając od dnia dzisiejszego wszyscy projektanci, którzy pracują właśnie na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich, chodniki projektowali w y ł ą c z n i e z j a k n a j s z e r s z y c h p ł y t c h o d n i k o w y c h. Oszczędzi to niepotrzebnych kłopotów nam wszystkim – Panu Prezydentowi, urzędnikom UM, aktywistom miejskim i przede wszystkim mieszkańcom naszego miasta. Na koniec informujemy, że w przyszłym tygodniu planujemy spotkanie otwarte, którego celem jest zapoznanie mieszkańców Kalisza z planami przebudowy Niecałej przygotowanymi przez ZDM oraz z naszą alternatywną propozycją. Już teraz zapraszamy na nie Pana Prezydenta i Pańskich zastępców, zaprosimy też na nie przedstawiciela ZDM, Architekta Miejskiego, Głównego Specjalistę ds. Rewitalizacji i Konserwatora Zabytków. O terminie i miejscu poinformujemy jak najszybciej.

Z wyrazami szacunku,
Arkadiusz Pacholski, Stowarzyszenie Kalisz Literacki
Irena Łuczak, Kaliska Inicjatywa Obywatelska
Krzysztof Pietrzak, Stowarzyszenie Właścicieli Nieuchomości w Kaliszu,
Romuald Rzekiecki, Zrzeszenie Właścicieli i Zarządców Domów
Piotr Sobolewski, Koło Przewodników Miejskich i Terenowych PTTK

Do wiadomości:

1) Główny Specjalista ds. Rewitalizacji
2) Zarząd Dróg Miejskich
3) Architekt Miejski

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować