Kalisz bliżej autostrady

2016-09-24 07:15:00 bk

Przebudowa drogi nr 25, która ma połączyć Kalisz i Ostrów Wlkp. z autostradą A2 wchodzi w fazę projektową, na którą zarezerwowane jest 10 mln zł. O wykonanie projektu konkuruje 9 firm. - Przygotowanie projektu i wydatkowanie pierwszych pieniędzy to czas, który rozpoczyna inwestowanie środków publicznych w tę drogę, więc na pewno będzie musiała być skończona – mówi Mariusz Witczak, poseł PO.

fot. arch BK
fot. arch BK

Budowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Konin została wpisana do Kontraktu Terytorialnego dla województwa wielkopolskiego w 2014 roku. W październiku 2015 roku ruszyły przetargi na przygotowanie projektów dla zadań drogowych dotyczących rozbudowy drogi krajowej nr 25 oraz rozbudowy drogi ekspresowej S11. - 31 sierpnia zakończył się czas składania ofert przez firmy, które mają zrealizować projekt dla tej inwestycji. W budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarezerwowane są środki – około 10 mln na tę fazę projektową – mówi Mariusz Witczak, poseł PO. – Zgłosiło się 9 firm, głównie firmy polskie, jedna brytyjska, jedno konsorcjum polsko-francusko-niemieckie. Wydaje się, że są to poważne podmioty. Jest pewien rozstrzał pomiędzy oferowanymi cenami. Zgodnie z procedurą są to ceny od 7 do 14 mln zł za ten projekt – dodaje.

Około 12 mln zł zostało zagwarantowane na badania techniczno-geologiczne, które będą pierwszym etapem do budowania projektu. Nowa inwestycja dotyczy odcinka między Ostrowem i Kaliszem oraz Kaliszem i Węzłem Modła, liczącego 68 km. - W projekcie, który planowaliśmy jeszcze za rządów Platformy Obywatelskiej szacowaliśmy, że ta inwestycja będzie kosztowała 1 miliard 100 mln zł. Jest to rząd wielkości dwóch dużych obwodnic, więc nie jest to droga inwestycja. Nie ma konieczności budowy estakad czy skomplikowanych zjazdów. Zaplanowana jest również długa trasa rowerowa, która będzie trasą pomocniczą, by obszary rolnicze były dobrze skomunikowane i by pojazdy, które spowalniają ruch nie wjeżdżały na drogę ekspresową – mówi Mariusz Witczak.

Zabezpieczone zostały również środki na obwodnicę miasta Kalisza, która wchodziłaby w skład drogi nr 25. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zażądało stu procentowego zabezpieczenia w budżetowego na tę inwestycję . – Jest to bardzo niedobre novum. Do tej pory wszystkie tego typu inwestycje robiliśmy w relacji 85 procent do 15, co było bardzo korzystne dla samorządów, bo pozwalało dołożyć pieniądze, ale oczywiście realizować inne zadania. Nie jest to droga obwodnica, kosztorys przygotowany jest na ponad 100 mln zł, więc jest to obwodnica uproszczona – mówi Mariusz Witczak.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować