Klęska koncepcji poprawy jakości usług transportu publicznego w Kaliszu.

2014-11-08 07:29:00 bliżniak

Mijają już prawie trzy lata działalności trzech miejskich firm transportu publicznego. Co dało nam pasażerom mnożenie liczby miejskich firm transportowych?

Mijają już prawie trzy lata działalności miejskich firm transportu publicznego: Kaliskiego Przedsiębiorstwa Transportowego Sp. z o.o., PKS Kalisz, KLA.

Czemu służyło stworzenie 3 spółek, z których jedna jest tylko „czapą” dla dwóch pozostałych.

Czy w działalności tych spółek działających na rynku transportowym nie zachodzi konflikt interesów? Każdy z prezesów występuje w potrójnej roli, np. prezes KPT jest jednocześnie prezesem PKS i KLA.

Co nam pasażerom dała konsolidacja działalności dwóch spółek publicznego transportu zbiorowego – Kaliskich Linii Autobusowych Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kaliszu Sp. z o.o.?

W „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego” uchwalonym w zeszłym roku czytamy, że „niezbędne jest ukierunkowanie spółek na osiągnięcie właściwych relacji ekonomiczno-finansowych przy systematycznym podwyższaniu poziomu jakości świadczonych usług i zaspokajaniu oczekiwań pasażerów.

Czy podniósł się poziom jakości świadczonych usług? Czy potrzeby pasażerów i ich oczekiwania są zaspakajane? Na pewno nie !

W centrum Kalisza odległość między przystankami wynosi 1 km zamiast zalecanej standardem w komunikacji miejskiej odległości 300 do 500 m. Usuwa się przystanki w centrum przeznaczając te miejsca na parkingi dla samochodów prywatnych.

Co to powoduje ? Jakie skutki dla miasta niesie?

Lawinowo rośnie liczba samochodów osobowych, która aktualnie dochodzi do 950 samochodów na 1000 mieszkańców, natomiast autobusy KLA przejeżdżają zauważalnie mniej km w porównaniu do 2011 roku. W 2013 roku zarejestrowano spadek wozokm o 9%. Ilość pasażerów przewożonych przez KLA spadła o 8% w 2013 r. w stosunku do 2011 r. Cena biletu wzrosła o 11% – z 2,40 do 2,70 zł. Ponadto również PKS ograniczył wykonywane wozokm w 2013 roku aż o 30% w stosunku do 2011r.

Dlaczego tak się dzieje? Spółki są zainteresowane tylko utrzymaniem zadawalających właściciela relacji ekonomiczno-finansowych kosztem jakości świadczonych usług. KLA ma zawartą umowę z miastem, która zapewnia pokrycie kosztów jazdy autobusów po mieście bez względu na ilość przewożonych pasażerów a PKS zmniejsza ilości km i likwiduje przestarzały tabor, tym sposobem poprawiając wynik finansowy.

To są tylko niektóre z przyczyn braku zainteresowania naszymi –
mieszkańców Kalisza – oczekiwaniami i potrzebami w zakresie sprawnej komunikacji publicznej.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować