Projekt "Matma nie gryzie" zakończony

2017-01-30 15:45:00 Organizatorzy

Projekt matematyczny “Matma nie gryzie” dobiegł końca. Fundacja “Inicjatywa dla Opatówka”, dzięki wsparciu Fundacji mBanku w ramach programu “mPotęga”, zaangażowała do działań matematycznych ponad 200 dzieci z powiatu kaliskiego.

fot. Marika Kostera
fot. Marika Kostera

Projekt był realizowany od września do grudnia 2016 r. w trzech szkołach podstawowych w powiecie kaliskim: Godzieszach Wielkich (gm. Godziesze Wielkie), Iwanowicach (gm. Szczytniki) oraz Chełmcach (gm. Opatówek). Koordynatorem merytorycznym i autorem koncepcji projektu była dr inż. Agnieszka Dyonizy, na co dzień pracująca w ZS nr 1 im. M Konopnickiej w Godzieszach Wielkich. Głównym celem zajęć było przełamanie u uczniów lęku do matematyki, zainteresowanie ich matematycznymi ciekawostkami i zastosowanie ciekawych form nauki.

Działania otworzyła wrześniowa gra terenowa, w której dzieci zapoznały się z projektem oraz w wesołej atmosferze spędziły czas w plenerze. Miejscem zabaw matematyczno-przyrodniczych był kompleks leśno-sportowy Szwacin. Klasy, wyposażone w kompasy i mapy, rywalizowały ze sobą. Oceniany był zarówno czas wykonania zadań, jak i poprawność ich rozwiązania. Na mecie, na dzieci czekały kiełbaski z grilla oraz pamiątkowe dyplomy. Zajęcia miały na celu przełamanie wśród uczniów lęku do matematyki. Uczniom zajęcia tak bardzo się podobały, że samodzielnie zorganizowali podobną grę z okazji dnia chłopca.

W październikowe zajęcia odbyły się pod hasłem „Ile symetrii jest w kalejdoskopie?”. Dzieci poszukiwały symetrii w przyrodzie, sprawdzały symetrię swojej twarzy i samodzielnie konstruowały kalejdoskopy. Uczniom zajęcia bardzo się podobały, z własnej inicjatywy zaczęli poszukiwać materiały, z których można by wykonać kalejdoskop w domu.

Tematem kolejnych lekcji było „Jak przekazać tajną wiadomość?”. W trakcie zajęć dzieci uczyły się szyfrować wiadomości i poszukiwały kodu, aby otworzyć kłódkę zabezpieczającą tajemniczą walizkę, ponadto własnoręcznie wykonały maszynę szyfrującą. Zorganizowany był również pokój zagadek, w którym dzieci podążając za kolejnymi wskazówkami i szyframi poszukiwały tajnego kodu. Uczniom zajęcia bardzo się podobały, z przejęciem oczekiwali na następne. Teraz liściki do siebie szyfrują wykorzystując poznane na zajęciach sposoby kodowania wiadomości.

W grudniu, dzieci samodzielnie projektowały gry matematyczne. Najlepsze gry trafią do świetlic szkolnych oraz będą wykorzystywane na lekcjach matematyki. Odbył się również konkurs na najlepszą pracę literacką o tematyce matematycznej. Wśród konkursowych prac zostali wyłonieni laureaci, którzy otrzymali nagrody rzeczowe. Zostały one wręczone na uroczystym apelu przez Mateusza Walczaka, prezesa zarządu Fundacji, wraz z nagrodami za udział w konkursie. Każda szkoła otrzymała również pomoce naukowe, które będą służyły w dalszej nauce matematyki, a także pamiątkowe statuetki.

Organizatorzy dziękują serdecznie dyrekcji, koordynatorom szkolnym, nauczycielom i uczniów ze szkół w Godzieszach Wielkich, Iwanowicach i Chełmcach za zaangażowanie się w projekt.

Projekt został zrealizowany dzięki dofinansowaniu w ramach programu mPotęga, który organizują Fundacja mBanku we współpracy z Fundacją Dobra Sieć. U podstaw „mPotęgi” leży potrzeba kształcenia umiejętności matematycznych u młodego pokolenia poprzez inspirowanie nauczycieli, rodziców, pasjonatów matematyki do poszukiwania kreatywnych sposobów poznawania przez dzieci i młodzież świata liczb.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować