Rowerzyści czekają na standardy

2015-05-06 09:47:00 Arkadiusz Pacholski

Wiceprezydent Piotr Kościelny zobowiązał dyrekcję Zarządu Dróg Miejskich do przygotowania do 7 maja dokumentów potrzebnych do wprowadzenie przez prezydenta Sapińskiego na drodze rozporządzenia „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej w Kaliszu”. Wprowadzenie takich standardów obiecał trakcie kampanii wyborczej Grzegorz Sapiński.

Standardy budowy infrastruktury rowerowej to z grubsza zbiór instrukcji mówiących w jaki sposób wolno, a w jaki nie wolno budować infrastruktury służącej rowerzystom. Od chwili wprowadzenie ich w życie na drodze rozporządzenia Prezydenta Miasta każdy projektant przygotowujący na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich projekt budowy lub przebudowy infrastruktury przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów oraz infrastruktury drogowej, z której rowerzyści będą korzystać na zasadach ogólnych, będzie musiał projektować ją tak, aby była w zgodzie ze standardami.

Skończy się zatem proceder polegający na tym, że różni projektanci projektowali infrastrukturę rowerową w różny sposób, w czego wyniku każda ścieżka rowerowa wyglądała inaczej. No i przede wszystkim poprawi się ich jakość, do tej pory bardzo niska. Przede wszystkim koniec z kostką – wszystkie drogi rowerowe będą robione z asfaltu, a w wyjątkowych przypadkach z bardzo szerokich płyt chodnikowych.

Na odstępstwo od standardów będzie musiał wyrazić zgodę Zespół do spraw Komunikacji Rowerowej, powołany w marcu przez prezydenta Sapińskiego. W skład Zespołu wchodzi trzech przedstawicieli Zarządu Dróg Miejskich, czterech aktywistów miejskich z „Rowerem do Nowoczesności” i Kaliskiej Inicjatywy Miejskiej, Główny Specjalista ds. Rewitalizacji, jeden policjant i strażnik miejski.

Zespół ustalił, że kaliskie „Standardy” mają być wierną kopią „Standardów bydgoskich”, uchodzących w polskim świecie rowerowym za najlepsze. Ich projektantem jest Marcin Hyła, jeden z pierwszych i wciąż nielicznych w Polsce projektantów infrastruktury rowerowej. Po przyjęciu „Standardów” Kalisz znajdzie się w elitarnym gronie zaledwie kilkunastu polskich miast, które takową regulację posiadają.

Kiedy prezydent zatwierdzi standardy, miasto będzie mogło ogłosić przetarg na tak zwaną koncepcję dróg rowerowych na terenia Kalisza. Jeśli odpowiednie agendy Urzędu Miejskiego odpowiednio się przyłożą, koncepcja powinna być gotowa do końca tego roku kalendarzowego, w najgorszym razie – na początku przyszłego.

W każdym razie w roku 2016 może ruszyć pełną parą proces budowy sieci dróg rowerowych na najważniejszych ulicach miasta. Zbudowanie takiej sieci obiecali w czasie kampanii wyborczej Grzegorz Sapiński, Karolina Pawliczak i Andrzej Plichta.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować