Trasa Bursztynowa przez ulicę Moniuszki

2016-01-16 18:15:00 redakcja

Samochody tranzytowe nadal będą jeździły ulicą Warszawską i ulicą Łódzką – zapewnia wiceprezydent Piotr Kościelny. Podjęcie ostatecznej decyzji ws. budowy kolejnego odcinka Trasy Bursztynowej władze Kalisza powierzyły Komisji Urbanistyczno–Architektonicznej. Po przeanalizowaniu trzech wariantów zapadła decyzja o powrocie do pierwotnego planu.

fot. Kinga Antczak
fot. Kinga Antczak

Od 20 lat koncepcja przedłużenia Trasy Bursztynowej zakładała jej przebieg od ulicy Łódzkiej przez ulicę Moniuszki, przez aleję Gen. Sikorskiego i do ulicy Szerokiej.

Przeciwni takiemu rozwiązaniu byli mieszkańcy ulicy Moniuszki, którzy zabiegali o przygotowanie drugiego wariantu przebiegu trasy. Kilka miesięcy temu Rada Osiedla Tyniec wystąpiła do władz Miasta z propozycją spotkania się mieszkańcami ulicy Moniuszki, którzy wiedzieli, że trwają przygotowania projektu dotyczącego przebiegu drogi i chcieli przedstawić swoje argumenty. Mieszkańcy ulicy Moniuszki zaproponowali, żeby ten odcinek przebiegał bezpośrednio za ich nieruchomościami. Taki wariant nie został przedstawiony w latach wcześniejszych – powiedział Kościelny. Na prośbę mieszkańców Zarząd Dróg Miejskich przygotował taki wariant i okazało się, że to oznaczałoby przesunięcie przebiegu drogi w al. Gen. Sikorskiego – wyjaśnia wiceprezydent.

Po przedstawieniu drugiej wizji przedłużenia Trasy Bursztynowej swój protest wyrazili mieszkańcy ulicy Makowej. Mieszkańcy podnieśli, że oni od 20 lat wiedzieli, że trasa pobiegnie przez ulicę Moniuszki i mają swoje ogródki, zamierzenia inwestycyjne, plany budowy domów. Stwierdzili, że jeśli wariant drugi zostanie przyjęty to wszystko będzie niezgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami – kiedy oni występowali o pozwolenia na budowę swoich domów – powiedział portalowi Calisia.pl Piotr Kościelny. I mieli rację – dodał wiceprezydent.

ZDM, na prośbę mieszkańców przygotował trzeci wariant – “jeszcze bardziej oddalony rozjazd od ulicy Warszawskiej”. Wówczas pojawił się protest ze strony mieszkańców ulicy Warszawskiej.

W końcu zdecydowaliśmy, żeby w tym temacie, jako organ opiniujący dla Prezydenta Miasta najpoważniejsze sprawy wypowiedziała się Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna. Jest to komisja w skład której wchodzą architekci, budowlańcy oraz ludzie reprezentujący wolne zawody – mówił wiceprezydent. O składzie Komisji pisaliśmy w artykule Komisja Urbanistyczno–Architektoniczna obradowała w nowym składzie.

Komisja przedstawiła swoje ustalenia pod koniec listopada br.: Zachować planowany od lat przebieg projektowanej ulicy Szlak Bursztynowy po terenie ulicy Moniuszki, z uwagi na: obowiązek spełnienia wymogu zgodności ze Studium (droga była tak planowana od lat); połączenia projektowanej ulicy w istniejącym węźle komunikacyjnym w ulicę Warszawską; możliwość tańszego i w miarę bezkonfliktowego wykupu gruntów i budynków pod realizację projektowanej ulicy Szlak Bursztynowy; zachowanie wymaganych odległości projektowanej ulicy Szlak Bursztynowy od istniejącej zabudowy z uwagi na wcześniejsze ustalenia planistyczne.

Decyzja została ogłoszona 30 grudnia ub.r. Zgodnie z opinią Komisji, trasa miałaby przebiegać według Wariantu 1.

Jednocześnie wiceprezydent Piotr Kościelny zapewnia, że będzie to trasa gminna, wyłączona z ruchu tranzytowego. Taki zamysł był od samego początku, dlatego mieszkańcy są wprowadzeni w błąd – wyjaśnia Kościelny. Ciężkie pojazdy nie będą mogły przejeżdżać tą drogą. Poza uprawnionymi – tymi, które dotyczą ewentualnych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w tej okolicy. Samochody tranzytowe nadal będą jeździły ulicą Warszawską i ulicą Łódzką. Ta droga kategorii gminnej będzie stanowiła rozładowanie ruchu osobowego aut, które korzystają z Trasy Bursztynowej.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować