Zarząd Powiatu Kaliskiego i Rada Powiatu Kaliskiego pracują nad przywróceniem przejazdów kolejką wąskotorową w powiecie kaliskim na odcinku od Zbierska do Opatówka. Obecnie wakacyjne przejazdy realizowane są na trasie od Zbierska przez Petryki do Złotnik. Powiat Kaliski jest użytkownikiem wieczystym gruntów stanowiących linię kolejową kolejki wąskotorowej na terenie powiatu kaliskiego i powiatu tureckiego. To w sumie 50 km torów. Natomiast przewozami zarządza SKPL Infrastruktura i Przewozy.

Article czo o
fot. Wioletta Przybylska, Starostwo Powiatowe w Kaliszu

Z przeprowadzonej analizy wynika, że przewozy kolejką wąskotorowa powinny odbywać się na trasie ze Zbierska w gminie Stawiszyn, przez Gminę Żelazków, aż do samego Opatówka. Obecnie z względu na brak przejazdu przez drogę wojewódzką, w miejscowości Florentyna, przejazdy na terenie gminy Opatówek nie są realizowane.

O przywrócenie ciągłości kolejki na terenie gminy Opatówek zabiegają władze gminy, które deklarują pomoc rzeczową i finansową oraz Towarzystwo Przyjaciół Opatówka, które zainicjowało kilka miesięcy temu pierwsze spotkanie w sprawie kolejki.

- Ja nie wyobrażam sobie, żeby kolejka nie działa na terenie gminy Opatówek i nie była atrakcją tej gminy. Deklarujemy wsparcie finansowe. Być może również Marszałek przekaże nam swoje wsparcie. Problem w gminie Opatówek jest wyłącznie związany z brakiem przejazdu przez drogę wojewódzką i to trzeba ustalić z Zarządem Dróg Wojewódzkich, kiedy się to może zmienić – mówił Sebastian Wardęcki Burmistrz Opatówka.

- Kolejka to nasz atut turystyczny, zarówno Gmin jak i powiatu kaliskiego. To ważne, żeby działała. Również deklaruję finansową pomoc samorządu Stawiszyna. Od lat wspomagamy oczyszczanie terenu w pasie torów, więc współpraca układa się dobrze – mówił Justyna Urbaniak Burmistrz Stawiszyna.

- To bardzo ważne deklaracje i bardzo liczymy na współpracę z samorządami, która od lat układa się wzorowo w naszym powiecie. Majątek, którym dysponujemy to 50 km torów oraz inne elementy infrastruktury kolejowej, w tym ponad 6 ha terenów w Turku. Ponosimy w związku z tym koszty związane z odprowadzaniem podatków oraz uiszczania opłat z tytułu użytkowania wieczystego. Cały ciężar remontów infrastruktury jest obecnie po stronie zarządcy kolejki – mówił podczas spotkania z Radnymi Wicestarosta Kaliski Jan Adam Kłysz.

Kolejka działa od 103 lat na terenie powiatu kaliskiego. Powstała w 1914 roku. Do 1948 roku była kolejką powiatową dwóch połączonych powiatów tureckiego i kaliskiego. W 1948 roku władze PRL przejęły infrastrukturę.

Jak szacuje obecny zarządca kolejka potrzebuje dofinansowania około 21 tys. miesięcznie co daje około 250 tys. rocznie na remont torów i podkładów, by na całym odcinku od Opatówka do Zbierska mogła jeździć bez zarzutu.

Obecnie z przejazdów wakacyjnych korzysta około 300-500 osób podczas jednego weekendu wynika z relacji Zarządcy SKPL i to tylko na trasie Zbiersk- Petryki.

Rozmowy trwają. Władze powiatu do końca roku powinny podjąć decyzję, jak będzie wyglądać finansowanie kolejki wąskotorowej, ogłosić przetarg na zarządcę oraz operatora i ustalić kwoty ewentualnych dofinansowań do przewozów, które mogłyby być współfinansowane przez powiat oraz współpracujące w tej kwestii samorządy.

Zobacz także
Thumb article img 0467
W niedzielę śniadanie zjemy na Rozmarku!
Thumb ogrody czo o
Festyn rodzinny na Ogrodach
Thumb img 0609
3 dni koszykarskich emocji na Polach Marsowych [...

Komentarze

  • P?s=64&d=identicon&r=pg
    Komentarz ukryty przez użytkowników. Inni czytelnicy uznali ten komentarz za niestosowny. Pokaż mimo wszystko
  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Walczcie o wąskotorówkę, to jest unikat, bardzo fajna atrakcja turystyczna

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Wąskotorówka powinna być i na prawdę szkoda , że jej nie ma. Tego mojego zdania jest na pewno 99% obywateli:))) Czy nie było fajnie jak się kolejką jechało np. z Kalisza do Zbierska:))))) Oby to wróciło jak kiedyś i my i nasze dzieci z tego się będą cieszyć:))) Pozdrawiam Paulina.:))))))

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Zacna inicjatywa. Popieram

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    I tak od dziesięciu lat, wszyscy samorządowcy deklarują swoje poparcie, tylko brakuje tego jednego który to zrobi. Za kolejne dziesięć lat nie będzie już nawet o czym rozmawiać.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    A co to za atrakcja jechać turkotem między krzaczorami. Podkłady przegniłe, szyny często w powietrzu wiszą. Jak jeszcze jeździła kilka lat temu, to co rusz się wykolejała. Dopiero jak się jakieś nieszczęście stanie, to ktoś pójdzie po rozum do głowy? Żeby to doprowadzić do stanu używalności, by było bezpieczne i atrakcyjne, to trzeba wiele milionów złotych zainwestować. Kto na to wyłoży i kosztem czego? A po wyremontowaniu, to trzeba przewidzieć stałe koszty też idące w dziesiątki tysięcy, żeby to konserwować i utrzymać w należytym stanie. Dajcie spokój z takimi pomysłami. Może trzeba zrobić referendum w tej sprawie, zapytać mieszkańców ale nie o to czy chcą, ale uświadomić im jakie to będą koszty, ile każda gmina za to zapłaci i ile będzie musiała dopłacać. Szczerze i uczciwie i niech ludzie zdecydują. Ja jestem przeciw.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Walczmy razem o tę kolejkę!!!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    A nosala nie ma ma???okazja aby delegacje wypisać……..
    Proszę jaka ekipa…..nawet wytatułowana violettka się pojawiła. O dziwo bez ukochanego blondaska😊😊😊😊😊

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Od dawna miałem pociąg do kolei. Pamiętam jak ojciec ganiał mnie z pasem i krzyczał ty peronie jeden i na ciebie przyjdzie kolej!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    A ja mam swoją prywatna kolejkę w domu na baterie -polecam

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Ja proponuję w tym miejscu zrobić ścieżkę rowerową….Władze powiatu sobie dyskutują, ale chyba nie mają pojęcia jak strasznie wyglądają odcinki nie uczęszczane i jej modernizacja na pewno to raczej mln a nie tys.zł!!! Ludzie przesiadają się na rowery i rolki, widać na ścieżce do Szalego. Proponuję podobną ma tym odcinku

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    tak jasne z kolejki scieżkę rowerową a z Wawelu ….MC Donalds

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    przerobic na sciezkę rowerową , idealne miejsce

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Trasa “naszej” wąskotorówki jest uboga, nie ma ciekawych krajobrazów, czy miejsc które można by zwiedzać. Jako środek komunikacji też się nie sprawdzi, więc dojdzie kolejny obiekt, który wymaga dotacji, bo sam na siebie nie zarobi. Sentyment to trochę za mało, sam pamiętam wyjazd z dworca na Stawiszyńskiej i przejażdżkę, jak to ktoś napisał “krzaczorami” do Zbierska. Momentami można było iść szybciej, niż kolejka jechała. Komu brakuje tego klimatu, wystarczy wybrać się do Wenecji do muzeum wąskotorówki, tam stoją przepiękne małe kopciuchy, a to raptem dwie godziny drogi.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Kto rzadzi w powiecie kaliskim? No chyba nie Nosal! Kłysz już się szykuje na zmianę gabinetu !

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Starostwo sobie obraduje, a w ogóle nie dba o to co jest ich własnością!!!! Z tego co się orientuje to tory nie nadają się do żadnej jazdy i przecież jakiś czas temu odcinki które przecinają się z drogą zostały “zasfaltowane” – tak jest napewno na 470 w kierunku Cekowa! Popieram pomysł Inki i powyższych ze ścieżką rowerową…. Towarzystwo Przyjaciół Opatówka może sobie otworzyć wystawę w swoim muzeum, bo wąskotorówka to inwestycja, która i się nie zwróci i nie będzie wykorzystana!!!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Są wąskotorówki, które stanowią atrakcję – Środa Wlkp., Żnin, Hajnówka. Trochę ich w Polsce działa, sprawdźcie sobie – mówię zwłaszcza do tych, którzy wątpią w sens przedsięwzięcia. Niestety nasza kolejka to ruina – widziałem stan torów w różnych miejscach pow. kaliskiego.
    Właśnie przejechałem się ze Zbierska do Petryk – raptem 12 min. atrakcji. Gdyby zrobili chociaż do Opatówka, już byłoby nieźle. Niestety niewiele słychać o odcinku Zbiersk – Turek. Byłem w tym mieście parę lat temu – też są ubytki w torach. Ponoć tamtejszy samorząd jest nieprzychylny kolejce.
    Przywrócenie kursów Opatówek – Turek – to byłaby atrakcja! Może i nakłady się nie zwrócą, ale czy to oznacza, że nie warto i trzeba zniszczyć do końca?

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Piękna była trasa z Kalisza przez Kokanin do Zbierska ale jakiś idiota kazał rozebrać tory i zlikwidował trasę łącznie ze stacją na Majkowie w Kaliszu .



Drogi Użytkowniku Portalu Calisia.pl! Zanim opublikujesz komentarz POMYŚL, czy jest on rzeczowy w kontekście artykułu, pod którym chcesz go zamieścić! Czy nie obrażasz kogoś lub nie naruszasz dóbr osobowych innych ludzi? Pamiętaj, że nawet w Sieci nie jesteś anonimowy!

Uwaga: Komentarze zamieszczane na www.Calisia.pl przez użytkowników nie są na bieżąco moderowane. Jeśli zauważysz wpis obrażający kogokolwiek możesz: zgłosić obraźliwy komentarz do usunięcia mailem na adres redakcja@calisia.pl. Zareagujemy najszybciej jak jest to możliwe.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu, za treść których Calisia.pl nie ponosi odpowiedzialności. Portal zastrzega sobie prawo do usuwania obraźliwych wpisów. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie prawo lub dobre obyczaje, zawiadom nas o tym.




Thumb calisia   osiedle 90x 300 panorama park

Zamieszkaj na nowym Osiedlu Panorama Park





Article 18920271 1683771841651283 4113255388620708878 n

FGP, czyli Festiwal Gaszenia Pragnienia




Thumb music store black
Msm icon 30
Szkoła Muzyczna MUSIC STORE
Thumb 1
Msm icon 30
Sklep Firmowy Jutrzenka-Ziołopex
Thumb obrazek 255
Msm icon 30
Destino Nieruchomości
Thumb yamaha logo
Msm icon 30
Szkoła Muzyczna YAMAHA
Thumb mika
Msm icon 30
Mika-Stal
więcej»








Bico australia 20131216 146n120