W audycie Śródmiejskiej muszą uczestniczyć rzecznicy pieszych i rowerzystów

2018-05-11 10:40:00 Arkadiusz Pacholski

fot. Arkadiusz Pacholski
fot. Arkadiusz Pacholski

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji musi przygotować audyt ruchu drogowego na ul. Śródmiejskiej. Aby ocena skutków zmian, jakie tam zaszły, była wszechstronna i obiektywna, musi obejmować wszystkiego rodzaje ruchu, czyli nie tylko ruch motorowy, ale i ruch rowerowy oraz ruch pieszych. Oceny powinien zatem dokonać zespół audytorów. W jego skład winien wejść znawca infrastruktury rowerowej, który będzie potrafił kompetentnie wypowiedzieć się na temat zgodności wprowadzonych rozwiązań ze Standardami infrastruktury rowerowej na terenie Miasta Kalisza oraz Koncepcją przebiegu tras rowerowych na terenie Miasta Kalisza. Najlepiej, aby był to Marcin Hyła, autor pierwszego z tych dokumentów, lub Daniel Chojnacki, autor drugiego.

Najliczniejsza grupa uczestników ruchu drogowego przemieszczająca się Śródmiejską to piesi. W zespole audytorów powinien się zatem znaleźć również rzecznik interesów pieszych, który oceni zgodność przyjętych na Śródmiejskiej rozwiązań ze Standardami dla projektantów, wykonawców i zarządców infrastruktury dla pieszych na terenie Miasta Kalisza.

W tej chwili w debacie publicznej na temat Śródmiejskiej dominuje stronniczy i histeryczny przekaz jednej grupy uczestników ruchu drogowego, czyli kierowców – a właściwie tylko tej ich części, która przeciw wprowadzonym zmianom protestuje. Ale czy faktycznie wszyscy użytkownicy aut mają takie samo zdanie? Skąd ta pewność? I co z głosem rowerzystów i pieszych? Nie są oni przecież obywatelami gorszego sortu i ich opinia ma taką samą wartość jak opinia użytkowników samochodów. Dlatego władze Kalisza nie powinny poprzestać na audycie drogowym, ale powinny też poznać zdanie, jakie na temat zaistniałych na Śródmiejskiej zmian mają wszystkie grupy uczestników ruchu drogowego. Jedynym sposobem zdobycia miarodajnych danych na ten temat jest ankieta przeprowadzona na reprezentatywnej próbce osób przemieszczająca się Śródmiejską.

Na koniec zwracam uwagę, że Śródmiejska nie służy jedynie jako korytarz ruchu, ale i za dom dla mieszkańców stojących wzdłuż niej kamienic, a także że jest miejscem pracy dla osób pracujących w przychodniach na Rogatce, sklepach i punktach usługowych. Ich chyba też wypada zapytać o to, jak zaszłe zmiany wpłynęły na jakość ich życia. Znów jedynym narzędziem poznania ich zdania jest ankieta przeprowadzona do reprezentatywnej próbce obywateli.

Dopiero zebranie tych wszystkich informacji pozwoli na w pełni obiektywną ocenę skutków dokonanej na Śródmiejskiej reorganizacji ruchu i wynikającej z niej rewitalizacji ulicy. Da też władzom Kalisza na czele z prezydentem Grzegorzem Sapińskim, gwałtowanie atakowanym przez lokalnych polityków za zainstalowanie kontrapasa i jego twardą obronę, mocny społeczny mandat do utrzymania wprowadzonych zmian lub – ewentualnie – do częściowego lub całkowitego wycofania się z nich.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować