"Jako Gałka nie byłem za tym rozwiązaniem" - MZDiK o kontrapasie i wysokich kosztach

2018-04-24 07:05:00 BK

Kontrapas na ul. Śródmiejskiej napsuł krwi mieszkańcom Kalisza. Wielu zwolenników tego rozwiązania przyznaje, że zostało źle zrealizowane. Wierzchołkiem góry lodowej są progi zwalniające, które w korku nie mają żadnej funkcji, a zachęcają kierowców do jazdy slalomem. MZDiK wyjaśnia dlaczego inwestycja kosztowała aż 720 tys. zł i czy zamierza wprowadzić poprawki albo usunąć kontrapas.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

Kierowcy złorzeczą i widzą problem, ale Miasto wydaje się być spokojne. Jak informuje MZDiK, po zakończeniu inwestycji zostanie przeprowadzony audyt, który stwierdzi czy jest źle i czy konieczne są zmiany.

- Przed rozpoczęciem prac wprowadzających kontrapas na ul. Śródmiejskiej przeprowadzony został audyt przez zewnętrzną firmę, która sprawdziła jakie zagrożenie niesie ze sobą ta inwestycja – mówi Tomasz Ludwiczak, dyrektor MZDiK w Kaliszu. - Po wprowadzeniu i funkcjonowaniu kontrapasa, przeprowadzimy audyt zewnętrzny, który pokaże nam czy wprowadzone rozwiązania są bezpieczne dla ruchu czy ewentualne konieczne są działania, które poprawią bezpieczeństwo.

Jak zaznacza dyrektor Tomasz Ludwiczak, prace, które dopiero zostały zakończone, utrudniały ruch. - Przez ostatni tydzień prowadzone były prace, które powodowały utrudnienia, dlatego ocenę funkcjonowania kontrapasa będziemy mogli wystawić w najbliższych dniach, kiedy użytkownicy drogi będą mogli w pełni z tego rozwiązania korzystać.

Inwestycja w ramach Funduszu Obywatelskiego miała kosztować 500 tys. zł. Ostatecznie zapłacono za nią ponad 700 tys. zł. Skąd takie koszty?

- Poza samym wyznaczeniem kontrapasa, najbardziej istotną kwotę stanowiły wartości związane z przebudową sygnalizacji świetlnych i wyposażeniem skrzyżowań w nowe sterowniki. Mamy zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym i centrum zarządzania sygnalizacją świetlną na terenie siedziby MZDiK przy ul. Złotej, dlatego każde skrzyżowanie wyposażamy w kamery, monitoring, światłowód a wszystko jest podłączane pod centrum. To związane było ze znacznymi kosztami – wyjaśniał Krzysztof Gałka, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji.

Krzysztof Gałka od początku podkreśla, że nie był zwolennikiem tego rozwiązania. - Nie jestem entuzjastą tego rozwiązania i niesie ono dużą uciążliwość dla kierowców. Jako Gałka nie byłem za tym rozwiązaniem.

Zastępca dyrektora zauważa problem progów zwalniających, które mogą przynieść odwrotny skutek niż był zamierzony i pogorszyć bezpieczeństwo. Kierowcy, którzy i tak już stoją w korku, nie mają ochoty przejeżdżać przez wysepki, więc omijają je slalomem, albo wjeżdżając na kontrapas albo na strefę parkowania.

Kaliszanie zgodnie mówią, że taki kontrapas powinien być częścią większej sieci dróg rowerowych a nie trasą donikąd. Kontynuacją tej ścieżki byłby pas dla rowerów również na całej długości ul. Górnośląskiej. Jak informuje prezydent, takiej inwestycji w najbliższym czasie nie planuje. - Nie mogę w tej chwili tego planować, ponieważ ta droga była dopiero zrobiona. Chcemy dostosowywać te drogi, które robimy na nowo bądź były robione z Budżetu Obywatelskiego. Wszelkiego typu odcinki, na których nie ma kontrapasa, rowerzyści będą pokonywali tak jak przewiduje Kodeks Drogowy. Jeżeli będziemy dochodzili do wniosku, że jest taka liczba rowerzystów, że potrzebne są nowe rozwiązania to będziemy to proponować mieszkańcom – mówił prezydent Grzegorz Sapiński.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować