Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, opublikowanych w Statystycznym Vademecum Samorządowca 2017, liczba zarejestrowanych w Kaliszu aut osobowych znowu wzrosła i w dniu 31 grudnia 2016 roku wynosiła 612 na 1000 mieszkańców. Przypomnę, że w dniu 31 grudnia 2014 roku było ich 556 na 1000 mieszkańców, a w dniu 31 grudnia 2015 roku 579 na 1000 mieszkańców.

Article 7
fot. Arkadiusz Pacholski

Kalisz zajmuje pod tym względem niechlubną dziewiątą pozycję wśród 67 polskich miast na prawach powiatu. Pobił nie tylko inne miasta podobnej wielkości, takie jak Zielona Góra (505 aut osobowych zarejestrowanych na 1000 mieszkańców) czy Legnica (495), ale i niektóre miasta metropolitarne, jak Łódź (525) czy Kraków (557). Po Przemyślu (646) jest drugi pośród byłych miast wojewódzkich.

Ta przerażająca liczba – 612 zarejestrowanych aut osobowych na 1000 mieszkańców – obrazuje skalę transportowego zacofania naszego miasta. W żadnym nowoczesnym mieście Zachodu nie znajdziemy tak wielkiej liczby samochodów. W Berlinie, stolicy największego i najbogatszego kraju Europy, jest trochę ponad 300 zarejestrowanych aut na 1000 mieszkańców. W Paryżu, jednym z najbardziej usamochodowionych miast na świecie, jest ich około 460 na 1000 mieszkańców – ale też władze stolicy Francji rozpoczęły ostrą walkę z monokulturą samochodową.

Najlepiej pod tym względem wygląda sytuacja w Holandii i Danii, gdzie zdecydowana walka z indywidualnym transportem motorowym zaczęła się w latach siedemdziesiątych. W roku 2014 liczba aut osobowych 1000 mieszkańców w Amsterdamie wynosiła 247, a w Kopenhadze – 241. Jak dowodzi przykład tychże miast, a także pozostałych miast holenderskich i duńskich, jest to maksymalna liczba aut, jaką miasto jest w stanie strawić bez znacznego uszczerbku dla normalnego i zdrowego życia zamieszkującej je społeczności. Czytelnika pewnie to zadziwi, a może nawet zszokuje, ale na podobnym poziomie utrzymuje się liczba aut osobowych w… Nowym Jorku!

Wróćmy do Kalisza. Porównanie danych GUS z 2016, 2015, 2014 i 2013 roku dowodzi, niestety, że w naszym mieście zwiększyła się nie tylko liczba aut osobowych zarejestrowanych na 1000 mieszkańców, ale również tempo, w jakim ich liczba rośnie. Między rokiem 2013 a 2014 współczynnik ten wzrósł o 18 aut, między rokiem 2014 a 2015 o 23 auta, a między rokiem 2015 a 2016 – już o… 33 auta!

Zwracam uwagę na fakt, że przedstawione tu dane (612 zarejestrowanych aut osobowych na 1000 mieszkańców) dotyczą stanu z dnia 31 grudnia 2016 roku, czyli sprzed roku. Dzisiaj, czyli na początku 2018 roku, aut zarejestrowanych w Kaliszu jest już znacznie więcej.

Co oznacza ten przyrost? Zwiększenie już i tak wielkich kłopotów z pomieszczeniem wszystkich tych pojazdów. Auto osobowe jest najbardziej niewydolnym środkiem transportu. Nie dość, że choć posiada na ogół pięć miejsc, a średnia liczba przewożonych nim osób wynosi zaledwie 1,4, to na dodatek jest to najbardziej przestrzeniożerny ze wszystkich pojazdów służących do przewozów pasażerskich. Jak wyliczyli już przeszło dwadzieścia pięć lat temu holenderscy specjaliści, minimalna przestrzeń, jakiej wymaga przewożenie jednego pasażera autem osobowym, wynosi 50 metrów kwadratowych. W przypadku jednego pasażera przewożonego autobusem miejskim wynosi ona 2,75 metra kwadratowego, rowerzysty – 6,5 metra, a pieszego – 0,75 metra.

Auto osobowe jest też najbardziej zaborcze, kiedy stoi (a stoi – i na tym polega sedno problemu – przez większą część doby). Tymczasem autobus miejski, choć może przewozić aż 50 pasażerów, w ogóle nie potrzebuje miejsc postojowych na ulicy – zatrzymuje się na chwilę na przystanku i jedzie dalej. Co do rowerów, to na miejscu postojowym o minimalnych wymiarach wymaganych przez rozporządzenie można ich zaparkować 8, a w przypadku stojaka piętrowego – 16.

Wystarczy wyjść na pierwsza lepszą ulicę Kalisza, aby ujrzeć co z tego wszystkiego wynika. Posiadane przez mieszkańców auta osobowe najzwyczajniej w świecie od dawna się na niej nie mieszczą. Ulice zastawione przez setki pojazdów, chodniki maksymalnie pozwężane, a trawniki zlikwidowane w celu stworzenia miejsc postojowych, parkowanie w poprzek chodnika (także tam, gdzie znaki tego zabraniają) – to kaliski standard, pieczołowicie wypracowany w ciągu ostatniego ćwierćwiecza przez naszych polityków samorządowych do spółki z drogowcami. Po prostu już dawno temu skończyła się przestrzeń potrzebna do magazynowania aut w sposób cywilizowany.

Coraz szybsze tempo zwiększania się liczby aut osobowych oznacza, że ulice Kalisza – co doprawdy trudno sobie wyobrazić – staną się jeszcze bardziej niegościnne dla pieszych, zwłaszcza dla dzieci i osób starszych, a także dla coraz liczniejszych rowerzystów. Liczba osób zabitych na ulicach nie ulegnie zmniejszeniu. Krajobrazy miejskie ulegną jeszcze większemu oszpeceniu, a w powietrzu znajdzie się jeszcze więcej trującego nas i nasze dzieci smogu. Kalisz pozostanie tym, czym jest dzisiaj – brudnym spalinowym skansenem, w którym nie da się żyć w cywilizowany sposób, i do którego wstyd zaprosić gości z innego miasta.

Czy na pewno o to nam chodzi?

Zobacz także
Thumb dsc09140
Piano Song zagrał na Głównym Rynku! [Zdjęcia]
Thumb czo%c5%82o
Polsko-niemiecka wymiana doświadczeń penitencjar...
Thumb czo%c5%82o 2
Politycy „grają” zwierzętami ze schroniska? „Kie...

Komentarze

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Niestety system kaliskiej komunikacji publicznej został opracowany ponad 20 lat temu. Kalisz od tego czasu się rozrósł a pasażerowie=klienci komunikacji miejskiej mają coraz większe wymagania. Klimatyzacja i niska podłoga w pojeździe to podstawa. Liczy się również to, żeby nie cisnąć się w pojeździe, co niestety w godzinach szczytu jest codziennością ze względu na małą liczbę pojazdów przegubowych. Ważna jest jeszcze siatka komunikacyjna oraz liczba kursów na godzinę. Wstyd ze w Kaliszu są linie które w tygodniu kursują rzadziej niż raz na godzinę, oraz to ze ostatnie kursy z centrum na przedmieścia są o godzinie 19stej. Osoba z prawem jazdy i własnym samochodem nigdy nie zamieni auta na MPK z takim systemem jak KLA.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Człowieku-znowu zaczynasz? Ameryki nie odkryłeś.
    Kalisz,choćby bez samochodów i tak już dawno stał się brudnym skansenem,albo,jak kto woli-powiatowym zaściankiem.
    Tak jest “dobrze rządzony”

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Najlepiej przymusowo przesadźcie wszystkich na wrotki.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Co to za ładna ulica na pierwszym zdjęciu?Wyjechałem 20 lat temu z Kalisza i nie mogę rozpoznać tej ulicy.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Bardziej chciałbym zauważyć ze porównuje się Kalisz do mist zachodnich gdzie komunikacja publiczna od lat 60stych była rozwijana bardzo szybko. To samo tyczy się infrastruktury rowerowej. A w Kaliszu jest problem żeby ogarnąć system biletowy albo wyznaczyć ścieżkę rowerową w taki sposób aby nie zabierać pasów ruchu dla samochodów

  • P?s=64&d=identicon&r=pg
    Komentarz ukryty przez użytkowników. Inni czytelnicy uznali ten komentarz za niestosowny. Pokaż mimo wszystko
  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Arek, to jest Częstochowska obok Radia Centrum i Inkubatora Przedsiębiorczości

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Lekarstwem będzie darmowa komunikacja miejska. Nie ma co pisać i zastanawiać się tylko wziąć się za logiczne myślenie i do roboty!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    @ 16 kwi 12:06 przepraszam pomyliłem ulice-to jest faktycznie Częstochowska-parking przychodnia lekarska.Pełen szacun!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Karolina, właśnie ogłoszono nabór do programu o nieudanych operacjach plastycznych. Ma być odcinek o botoksie. Może się zapisz.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Arka dziewczyny nie lubią to polubił kontrapasy…

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Te wszystkie statystyki to pic na wodę tak jak ze średnim wynagrodzeniem, przykład? wypożyczalnia samochodów rejestruje 200 aut które w cale nie muszą jeździć po kaliszu mogą w warszawie i odwrotnie i tyle z tych pieprzonych statystyk wychodzi, to samo z zameldowaniem, i mieszkaniem. Urząd statystyczny bazuje na suchych danych!!!!!! które w epoce globalizacji są tyle warte co gówno na chodniku służą jedynie do określania parametrów: kar, zusu, itp urzędniczych dyrdymałów aha i politykom żeby się chwiali albo oczerniać drugich. A ciemny lud wszystko kupi dobrze, że nowe pokolenie nie daje się w maliny wprowadzić.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Taka akcja: zadajemy gdzie się da pytanie:
    kiedy zlikwidują kontrapas?

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Wszyscy stojący w korkach powinni złożyć się na bilet do Paryża dla pana Pacholskiego i jego damki oczywiście.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    @Chłopak
    Z jednym się tylko nie zgodzę: 20 lat temu to nie powstał żaden “system”, tylko w wyniku kuriozalnych przekształceń de facto zniszczono komunikację miejską w Kaliszu. Do dziś nie rozliczono osób za to odpowiedzialnych. Przykładowo zmiana numeracji, która chyba poza tylko “jedynką” została postawiona na głowie. W innych miastach rzecz nie do pomyślenia: zobaczcie Poznań, Warszawę – tam są linie o numerach nie zmienionych od lat 50.! Dlatego, że ludzie do tego się przyzwyczajają, jak do marki produktu ze sklepu. To samo z trasami, które poprowadzono na około, skutecznie zniechęcając do korzystania z autobusów mieszkańców. Pomyślcie… Czy pensje zarządzających tym czymś zależały od tego, że po 18, 19 nie można np. było wydostać się z niektórych dzielnic Kalisza? Zakup nowych autobusów niczego nie zmienia – komunikację miejską należy odbudować na zasadach z prawdziwego zdarzenia, ściągnąć fachowców z większych miast, a nie opierać się na znajomych z wioski, którzy nigdy nawet nie wsiedli do miejskiego autobusu, co najwyżej do PKS-u (co widać na rozkładach jazdy……)

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Do Jarek. Oczywiście że to jest pospolita durna propaganda dla niemyślących. Po pierwsze w Kaliszu działa kilka dużych wypożyczalni samochodów, jedna z nich jest b. duża i silna z oddziałami chyba na wszystkich polskich lotniskach (mówię o tej przy PKS). Po drugie – firmy udzielające leasingu – jest ich kilka, auta rejestrują na Kalisz, klient np. z Turku. Porównywanie Kalisza do Amsterdamu, do Berlina, do Paryża?? no cóż, gratuluję dobrego nastroju. Widać że piszący ten tekst nie był inaczej niż turystycznie w tychże. Podpowiem piszącemu, zdradzę mu sekret: w większości tych miast jest metro i to po kilkanaście linii, metrem dojedziesz wszędzie i to w ciągu krótkiej chwili. No nie rozbawiajcie mnie co do Amsterdamu i rowerów, że tak niby idealnie, super, oh i ach. Michael Hutchence (lider INXS) doznał wypadku rowerowego w chyba Danii że stracił w 80% węch i smak. Z wczoraj czy przedwczoraj info że jakiś młodociany kierowca wjechał w rodzinę matka i 2ch dzieci nie żyje, ojciec w stanie krytycznym w szpitalu. Chcecie jeździć rowerami proszę bardzo. Jeśli chodzi o statystykę to proszę porównywać Kalisz z miastem na zachodzie z taką samą liczbą mieszkańców i najlepiej z taką samą liczbą firm leasingowych i wynajmujących samochody jak tutaj. Bo inaczej to jest manipulacja. Jeśli nie umiemy porównywać to nie porównujemy.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Ten jad jaki sączy na kierowców kiedyś go samego zaleje

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Kiedy zlikwidują kontrapas?

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Też jestem za likwidacją kontrapasa na Śródmiejskiej. Może umieścić to w BO.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Panie “nowoczesny” Pacholski-zanim zaczniesz coś pisać o Amsterdamie,to polecam-obejrzyj sobie film na TVN Turbo z Kubą Bielakiem-jak się jeździ samochodem po centrum Amsterdamu -ile jest samochodów,brak miejsc na parkingach,bo całe centrum przeładowane,a potem dopiero możesz powtarzać te durne,statystyczne dyrdymały i porównywać Kalisz do Paryża,czy N.Jorku.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Gdyby bilet na KLA kosztował złotówkę, chętnie bym się przesiadła. Teraz taniej jest dla mnie jeździć do pracy samochodem.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Rozwiązaniem problemu będzie znaczne zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów oraz nowe linie autobusowe. Komunikacja powinna też być darmowa i dojeżdżać do zakładów pracy w odpowiednich godzinach.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Nie ma to jak przedstawić sprawę aby wyglądała jak wyglada, rozumiem ze autor przytaczajac liczby z raportu skorygował ilość samochodów zarejestrowanych w Kaliszu przez firmy leasingowe a użytkowane w innych miastach, pewnie nie. Tak samo jak wysoka pozycja Przemyśla uwzględniająca samochody porejestrowane na Ukraińców …. No ale słupki wyglądają fajnie i propoagania jest , brawo

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Oczywiście, że wolałbym pojechać do centrum miasta autobusem. Piwko mógłbym wypić, nie martwić się o miejsce do parkowania. Ale litości, nie za te pieniądze i nie takimi liniami. Ktoś powyżej miał rację. Do dnia dzisiejszego pamiętam dokąd jeździły poszczególne linie przed reorganizacją komunikacji. A dzisiaj wolę swoje auto, nie muszę czekać na przystanku i jechać nie wiadomo dokąd.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Teraz to dopiero będzie smog gdy samochody utkną w gigantycznych korkach.
    Paradoksalnie kontrapas przyczyni się do zanieczyszczenia środowiska.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Wnosząc z tego że autor tekstu umieścił w jednym szeregu takie drobiazgi jak Nowy Jork i Kalisz, chętnie przeczytałbym również inne porównania, np:
    - ilość km linii metra na 1000 mierszkańców
    - ilość km linii autobusowych na 1000 mieszkańców
    - ilość taksówek na 1000 mieszkańców
    - powierzchnię ulic, oraz parkingów naziemnych i podziemnych na 1000 mieszkańców
    - ilość dolarów rocznego dochodu wszystkich pracowników na 1000 mieszkańców
    - kwotę budżetu miasta na 1000 mieszkańców.
    A na koniec to najbardziej bym się ucieszył, gdyby autor pozostał przy swojej twórczości utopijnej tylko w formie literackiej.
    Gdyż złej literatury można nie czytać gdy się widzi z daleka autora, ale było by bardzo żle gdyby trzeba było opuścić miasto rodzinne w którym nietrafione “eksperymenty” zniechęcają do życia.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Dzisiaj po godzinie 16.00 "zafunkcjonował “Kontrapas” !
    Zakorkował totalnie ulicę Śródmiejską, ulicę Nowy Świat i ulicę Górnośląską (od skrzyżowania z Młynarską)!
    Idiota, który wymyślił ten “kontrapas” powinien zostać wyrzucony z Kalisza na kopach!
    ps. Była policja ( w nieoznakowanym radiowozie, ale nic nie poradziła!
    Rowerów na kontrapasie BRAK !!!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    @Ewa – nie wierzę, że utrzymanie samochodu (paliwo, przeglądy, naprawy, ubezpieczenia) jest tańsze od jazdy autobusami. Są bilety jednodniowe za 5 zł, kwartalne za 300 zł.
    Natomiast zgadzam się z przedmówcami wytykającymi niefunkcjonalność siatki połączeń.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    do realista – oczywiscie ze jest tansze. Podam Ci przyklad, zepsulo mi sie auto i musialem dowozic corke do szkoly, 2 przystanki, okolo 2 km. Kosztowalo mnie to w te i z powrotem 8,10 zł. Samochodem (diezel – 6l/100) koszt – 0,96 zł. Nawet jeśli dodasz koszty ubezpieczen, przegladow i napraw oraz amortyzacji to wyjdzie znacznie taniej. Jeszcze jedna bezcenna rzecz. Schodze do auta, wchodze nie czekam na przystanku, dziecko nie marznie i znacznie szybciej sie to odbywa.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Gdyby moja czteroosobowa rodzina miała jeździć codziennie do pracy szkoły i przedszkola KLA to kosztowałoby nas to ponad 10 zł dziennie. Daje to ponad 50 zł tygodniowo i ponad 200 zł miesięcznie na same dojazdy do pracy, szkoły, przedszkola. Sprawa druga – Kalisz jest tak kiepsko skomunikowany z reszta kraju, że rezygnując z prywatnego samochodu człowiek stałby sie praktycznie więźniem tego grajdoła. Nie mówię nawet o kosztach rodzinnego wyjazdu PKP do większego miasta choćby raz na miesiąc. Koszty w porównaniu z wyjazdem własnym autem PORAŻAJĄ. Reasumując mam samochód bo nie stać mnie na komunikację publiczną.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Kiedy zlikwidują kontrapas?

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Mieszkam przy ul. Starożytnej. Autobus linia 3B pierwszy jest o godz. 6:18 – a więc nie ma opcji, by zdążyć na szóstą do pracy, a ostatni zatrzymuje się pod moim domem ok. 19:00 – nie pamiętam dokładnie – zatem o powrocie z pracy z drugiej zmiany też nie ma mowy….

    I jak tu nie mieć swojego auta????

    A i jeszcze jedno: mam przyjaciół na Majkowie, dość daleko, pod koniec Majkowa… .Kto mi powie, czym dojechać do nich na grila w niedzielę i czym wrócić tak po 20?

    I jak tu nie mieć swojego auta????

    I jeszcze jeden przykład:
    Niby żadna odległość – ale kto mi powie, jak dojechać ode mnie (wspomniana Starożytna) na nieopodal położony Zagorzynek???? Chciałem oddać tam syna do szkoły, bo SP nr 15 mi nie odpowiada…. odpowiedź: nie ma bezpośredniego połączenia!!!!!!!!

    I jak tu nie mieć swojego auta????

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Autodebile niema innego wyjścia trzeba w mieście przesiąść się na 🚲 lub na autonogi a te wasze złomy zostawcie na złomowiskach

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Cyklodebile-lanserzy z pampersem na du/ie nie chcemy was w mieście, zawalidrogi. Obowiązkowe ubezpieczenie OC i szkolenie dla tych,co nie posiadają karty rowerowej,ani prawa jazdy i wtedy możecie poruszać się po ulicach miasta.
    Coraz więcej wypadków z waszym udziałem,a tylko kierowcom podnosi się stawki ubezpieczenia.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Dojedz z Zagorzynka do pracy! Smiech.A po zmianie rozkładu to juź chyba tylko na piechote!

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    Kaliska władzo walcz o obwodnice dla miasta, a nie korkuj wąskich kaliskich ulic. W tym tempie, to za 20 lat będzie tu mieszkać mniej ludzi niż w 1913 roku.

  • P?s=64&d=identicon&r=pg

    @16 kwi 21:33
    Słysząc od współpracowników jakie kwoty wydają na naprawy i ubezpieczenia, trudno mi uwierzyć, że samochodem taniej.
    Za przejazd z dzieckiem w dwie strony możesz zapłacić 7,50 (bilet 1-dniowy 5zł + ulgowy 2,50; przy miesięcznym czy kwartalnym jeszcze taniej).
    Nie martw się tak, że dziecko czeka na przystanku, co ta młodzież teraz taka delikatna? Bardziej trafne są argumenty internautów o niedostosowaniu linii do potrzeb. Po usunięciu tej bariery, czyli usprawnieniu komunikacji, nowoczesne społeczeństwo Z WŁASNEJ WOLI mogłoby powiedzieć “tak, zgadzam się iść na przystanek i ograniczyć korzystanie z auta”.




Drogi Użytkowniku Portalu Calisia.pl! Zanim opublikujesz komentarz POMYŚL, czy jest on rzeczowy w kontekście artykułu, pod którym chcesz go zamieścić! Czy nie obrażasz kogoś lub nie naruszasz dóbr osobowych innych ludzi? Pamiętaj, że nawet w Sieci nie jesteś anonimowy!

Uwaga: Komentarze zamieszczane na www.Calisia.pl przez użytkowników nie są na bieżąco moderowane. Jeśli zauważysz wpis obrażający kogokolwiek możesz: zgłosić obraźliwy komentarz do usunięcia mailem na adres redakcja@calisia.pl. Zareagujemy najszybciej jak jest to możliwe.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu, za treść których Calisia.pl nie ponosi odpowiedzialności. Portal zastrzega sobie prawo do usuwania obraźliwych wpisów. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie prawo lub dobre obyczaje, zawiadom nas o tym.




Thumb zrzut ekranu 2017 11 02 o 16.08.20

Zamieszkaj na Osiedlu Panorama Park II





Article xe1s0459

Festiwal Smaku w Cafe.Calisia.pl




Thumb zrzut ekranu 2018 01 08 o 12.17.28
Msm icon 30
Prestige - Salon Kosmetyczny
Thumb zdjecie 2
Msm icon 30
Organizacja Imprez Turystycznych ,,BŁĘKITNA’’
Thumb obrazek 255
Msm icon 30
Destino Nieruchomości
Thumb galeria kalisz
Msm icon 30
Galeria Kalisz
Thumb empik
Msm icon 30
Empik - Szkoła Języków Obcych
więcej»








Bico australia 20131216 146n120