Mieszkańcy nie chcą stracić domów i gospodarstw. Miasto: Jesteśmy za wariantem nr 3. Gorąca dyskusja o budowie DK 25

2017-09-11 14:05:00 BK

Mimo, wczesnej godziny spotkania związanego z dyskusją o DK 25, sala recepcyjna kaliskiego ratusza pękała w szwach. Mieszkańcy Kalisza, Skalmierzyc, Tłokini i wielu przedstawicieli naszego regionu przyszło by bronić swojego interesu oraz dobra społeczności.

fot. Błażej Krawczyk
fot. Błażej Krawczyk

11 września w ratuszu odbyły się ostatnie konsultacje dotyczące przebiegu Drogi Krajowej 25. Pod dyskusje poddane były trzy warianty poprowadzenia nowej drogi. Dwa z nich – czerwony i niebieski biegną najbliżej miasta Kalisza i to one wzbudziły najwięcej emocji i protestów. Wiele osób, które przyszyły na spotkanie, boi się o swoje domy i gospodarstwa, które kolidują z nową inwestycją i musiałyby być zburzone. Ich grunty trafiłyby wówczas do Skarbu Państwa.

- Nasze zabudowania są do wyburzenia. Prowadzimy dwa gospodarstwa pasieczne, o których nawet inwestor nie wiedział, że są dlatego, pytamy się w jaki sposób wykonywali studium środowiskowe. Jest bardzo dużo niejasności w tym projekcie – mówi Jerzy Bębel. - Wywłaszczą mnie oraz rodziców z całego majątku. Taka droga powinna być wybudowana poza terenami miejskimi – dodaje.

- Budowa drogi dotyczy nas bezpośrednio, więc koniecznie musieliśmy przyjść na spotkanie. Wariant niebieski przebiega przez moją działkę i mój dom i jestem jemu przeciwny. Realizacja tego wariantu spowoduje wyburzenie mojego domu, który sam wybudowałem. Odszkodowanie nie pokryje tego, co ja zainwestowałem przez tyle lat – mówi Paweł Łuczak.

- Nic byśmy w Polsce nie wybudowali jakbyśmy musieli zabezpieczyć interesy wszystkich ludzi, nawet małej uliczki. Wszyscy chcieliby nowe drogi, tylko żeby nie przebiegały koło nich – mówi Pan Mirosław, który przyszedł na spotkanie, by dowiedzieć się więcej o całej inwestycji.

- Najbardziej szkodliwym wariantem jest budowa drogi przez centrum wsi Dobrzec. Dobrzec jest wsią tak zbudowaną, zwartą, że ktoś nie był, albo nie zna się na temacie, skoro chce rozbierać nowe budynki. Jesteśmy za budową drogi, ale nie w tym miejscu – mówi Pan Andrzej.

Prezydent Grzegorz Sapiński przedstawił swoje stanowisko w tej sprawie. Władze nie widzą innej możliwości jak wypchnięcie DK 25 poza miasto, a więc stawiają na wariant 3, tzw. żółty.

- Wybudowanie DK 25 poza granice miasta, moim zdaniem, ale również ludzi, z którymi to konsultowałem przyniesie najwięcej korzyści. Zapewni bezpieczeństwo i komfort poruszania się. Skierowanie pojazdów o charakterze tranzytowym poza miasto, których udział to 30 procent wszystkich pojazdów, spowoduje obniżenie zagrożenia w ruchu, zwłaszcza w ciągu ulic Wojska Polskiego, Podmiejska, Stanczukowskiego, Piłsudskiego – wyjaśnia prezydent. - Wiecie państwo jaka jest sytuacja środowiska jeżeli chodzi o powietrze w Kaliszu. Możemy podjąć teraz decyzję o wyprowadzeniu części ruchu i zanieczyszczeń, albo pozostawienie sytuacji bez zmian.

Jak zaznacza prezydent, zbudowanie drogi poza miastem nie obniży atrakcyjności Kalisza dla inwestorów. Miasto chce zachować również tereny pod budowę nowych bloków mieszkalnych.

Mimo, że nastroje w sali wskazywały na większe poparcie dla trzeciego wariantu, to nie oznacza, że nie było jego przeciwników. Mieszkańcy regionu również boją się, że nowa droga zaszkodzi środowisku i ich otoczeniu. Poszkodowane w tej sytuacji czują się też Skalmierzyce, które znowu zostałyby przecięte kolejną droga.

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, żaden wariant nie jest ostateczny, i żadne decyzje nie zapadły. Wszystko jest w fazie rozmów.

Trasa nr 25 Kalisz Ostrów Kalisz Konin planowana jest do przebudowy na drogę kategorii głównej ruchu przyspieszonego, by mógł być ruch dwupasmowy w jednym kierunku. Częściowo planowana do przebudowy trasa nr 25 biegnie obecnym korytarzem, ale 2/3 trasy będzie biegło nowo wytyczonym szlakiem, który jest konsultowany.

W ramach inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się między innymi:

- rozbudowę istniejącego odcinka drogi krajowej polegającą na dostosowaniu jej do parametrów drogi krajowej klasy GP o przekroju dwujezdniowym wraz z zapewnieniem obejścia miejscowości (wg potrzeb),
- budowę skrzyżowań jedno lub dwupoziomowych ,
- budowę dodatkowych jezdni zapewniających dojazd do nieruchomości,
- przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą krajową,
- budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą, systemu odwodnienia pasa drogowego, infrastruktury związanej z drogą,
- budowę urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, kanałów technologicznych,
- usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu,
- budowę miejsc obsługi podróżnych MOP wraz z pełną wymaganą infrastrukturą techniczną (wg potrzeb),

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować