Nauka programowania jako inwestycja

2018-03-14 10:26:00 reklama@calisia.pl

Sytuację programistów na współczesnym rynku pracy dość dobrze obrazuje popularny w środowisku dowcip:

                  Spotyka się dwóch programistów.
                           - Cześć, co słychać?
                           - Cóż, straciłem ostatnio pracę…
                           - I jak się z tym czujesz?
                           - To było najgorsze pół godziny w moim życiu!

W/g danych Eurostatu, liczba osób zatrudnionych w Unii Europejskiej w branży IT w latach 2006-2016 wzrosła o 39.5%. Dla porównania średni wzrost zatrudnienia we wszystkich branżach w UE łącznie w tym samym okresie wyniósł 3.6%.

Wzrost zatrudnienia w branży IT w stosunku do zatrudnienie w ogóle w UE – lata 2006-2016. Źródło http://ec.europa.eu/

Jednocześnie, pomimo wciąż rosnącej liczby osób pracujących w branży informatycznej, firmy sektora IT mają wciąż problemy ze znalezieniem wystarczającej liczby wykwalifikowanych pracowników. W 2015 r. aż 41% firm rekrutujących informatyków w UE zgłaszało problemy ze znalezieniem wystarczającej liczby pracowników.

Sytuacja na rodzimym rynku pracy wygląda podobnie, jak w większości krajów UE. W odpowiedzi na cyfryzację praktycznie wszystkich aspektów życia społecznego, kompetencje IT są jednymi z najbardziej poszukiwanych i najlepiej opłacanych przez pracodawców. Firma Sedlak & Sedlak w raporcie płacowym dla branży IT za rok 2017 podaje zestawienie średnich wynagrodzeń dla starszych programistów (minimum 3 lata doświadczenia) w wybranych językach programowania w Polsce:

Wynagrodzenie programistów zatrudnionych na umowę o pracę – źródło wynagrodzenia.pl

Wynika z niego, że w większości dużych miast w Polsce, doświadczony programista z kilkuletnim stażem nie powinien mieć problemów ze znalezieniem pracy na pełny etat z wynagrodzeniem powyżej 10 tys. zł miesięcznie.

Dynamika sektora IT a modele edukacji

Rozwój technologiczny w wielu sektorach IT jest tak dynamiczny, że tradycyjny system edukacji często nie nadąża z wprowadzaniem zmian do swoich programów. Doskonałym tego przykładem jest rozwój technologii webowych. Producenci najważniejszych przeglądarek internetowych wprowadzają standardy opracowane przez konsorcjum W3C często w kilka miesięcy po ich publikacji. To sprawia, że podręczniki drukowane w zeszłym roku, dziś mogą być już nieaktualne.

Taka sytuacja wymusiła na środowisku IT nowe modele uczenia się i nauczania innych. Najważniejsze stało się nie tyle samo posiadanie wiedzy, lecz umiejętność jej zdobywania. Zdolność filtrowania źródeł, czytania specyfikacji, wyboru odpowiedniej technologii są kluczowe dla rozwoju w branży.

Młodzi programiści, rozpoczynający przygodę z pracą w IT, muszą podjąć wiele ważnych decyzji – m.in. w jakie technologie chcą zainwestować swój czas i energię. Inwestowanie, jeśli chcemy żeby przynosiło zyski, nie może być “ślepym strzałem”. Inwestor powinien poznać materię, z którą będzie pracował. Podobnie młodzi programiści powinni dobrze zapoznać się z technikami, które wydają im się interesujące i umieć oszacować, które są warte ich zaangażowania, a które być może wkrótce przejdą na boczny tor rozwoju danej technologii.

W zespole Hacking Heroes zawsze uważaliśmy, że programowanie jest bardzo egalitarną dziedziną ludzkiej aktywności. Inaczej niż w wielu tradycyjnych branżach, programowanie nie wymaga dużych nakładów finansowych na start. Często wystarczy przeciętny pod względem specyfikacji komputer i dostęp do internetu. Wbrew pokutującym stereotypom, aby zacząć programować, wcale nie trzeba być też geniuszem matematycznym.

Nasz pierwszy projekt Od Zera Do Hakera opierał się na przekonaniu, że jeżeli młody człowiek ma ochotę spróbować swoich sił w kodowaniu i odwagę zadeklarować gotowość uczciwej i rzetelnej pracy, po trzech miesiącach napisze samodzielnie w pełni funkcjonalną aplikację webową. Udało nam się potwierdzić założenia i pomóc grupie ponad 30 nastolatków z Kalisza i Espinho, pracujących w międzynarodowych zespołach, stworzyć kilka świetnych aplikacji podczas kilkudniowego hakatonu w Porto (maj 2017). Hakaton był zwieńczeniem 3 miesięcy nauki, a każdy z uczestników startował od zera – bez wcześniejszego przygotowania z dziedziny programowania.

Hakaton – Porto – maj 2017 – mat. HackingHeroes.org

Rezultatami naszej pracy dzieliliśmy się z nauczycielami informatyki zarówno w Polsce jak i w Portugalii. Opracowaliśmy darmową platformę internetową, na której opublikowaliśmy cykl lekcji do samodzielnej nauki programowania oraz konspekty i scenariusze zajęć dla nauczycieli, którzy chcieliby skorzystać z naszych doświadczeń i materiałów u siebie w szkole.

W lutym bieżącego roku przeprowadziliśmy cykl warsztatów dla młodzieży w Kaliszu pod nazwą ”Ferie z programowaniem”, podczas którego, obok technologii webowych młodzi adepci sztuki programowania mogli zapoznać się z podstawami języka Python oraz programowaniem sieci neuronowych i sztucznej inteligencji. Warsztaty cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem i większość uczestników wyraziła chęć kontynuacji nauki.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom młodzieży wprowadziliśmy do naszego programu nowy kierunek – nauka programowania gier komputerowych w Unity. Uczestnicy tego kursu poznają solidne podstawy pracy z językiem C# i nauczą się projektować i programować proste gry 2D i 3D. Rekrutacja na ten kurs już się rozpoczęła a zajęcia ruszą w pierwszym tygodniu kwietnia.

W tym samym czasie rozpocznie się nowy kurs nauki programowania aplikacji webowych. Tym razem chętni będą mieli do wyboru dwa stopnie zaawansowania: podstawowy – dla początkujących oraz poziom średnio-zaawansowany, dla tych którzy poznali już podstawy pracy z językami HTML, CSS oraz PHP i będą mogli budować bardziej złożone aplikacje w oparciu o zaawansowane techniki CSS3, JavaScript, MySQL oraz system kontroli wersji GIT. Poziom średnio-zaawansowany można traktować jako doskonałą kontynuację nauki dla uczestników kursów Od Zera Do Hakera i Ferie z programowaniem.

Szczegóły oraz zapisy na każdy z kursów dostępne są pod adresem: https://goo.gl/jrkq7Q

Programowanie przyszłości

Wspomniane wyżej egalitaryzm i niewielkie wymagania sprzętowe sprawiają, że w ostatniej dekadzie byliśmy świadkami wielu zawrotnych sukcesów portali internetowych, czy gier komputerowych, zbudowanych przez nastolatków często w zaciszu ich własnych pokojów. W istocie, po opanowaniu narzędzi i podstaw poruszania się w danych językach, jedyne co może ograniczać twórczość młodych programistów to ich własna wyobraźnia.

Żyjemy w czasach, w których nie możemy oczekiwać, że modele rozwiązań edukacyjnych czy zawodowych zostaną nam po prostu dane. Rozwój technologii, szczególnie sztucznej inteligencji, sprawia, że pewne zawody czy całe sektory branżowe przestaną istnieć – ludzi zastąpią w nich inteligentne maszyny. Zmiany zachodzą tak gwałtownie, że politycy i akademicy często nie są w stanie reagować wystarczająco szybko na zastaną sytuację. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy my, praktycy, programiści, nauczyciele, rodzice i młodzież, podejmowali aktywne i świadome wybory edukacyjne i inwestycyjne. Program or be Programmed [tłum. red. Programuj albo zostań zaprogramowanym], jak wyraził to Douglas Rushkoff.

Więcej o pracy zespołu Hacking Heroes na stronie www.hackingheroes.org/pl/

Źródła:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/ICT_specialists_in_employment
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/ICT_specialists_-statistics_on_hard-to-fill_vacancies_in_enterprises
https://wynagrodzenia.pl/artykul/zarobki-programistow-w-2017-roku
https://wynagrodzenia.pl/uploads/files/raporty/Wynagrodzenia_w_bran%C5%BCy_IT_2017
podsumowanie.pdf

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł,

wrzuć nam coś do kapelusza :)

Wesprzyj jednorazowo

Wdzięczny Zespół Calisia.pl

Przeglądaj artykuły z 16 lat istnienia portalu Calisia.pl - od 2007 roku do dziś !

Opinie użytkowników:

Te artykuły mogą cię zainteresować